Η φετινή έρευνα του kariera.gr, σε συνεργασία με το τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ως προς τη διερεύνηση των τάσεων εργασίας, αποτελεί ορόσημο.

Μαζί με το πιο πολυπληθές εργατικό δυναμικό, τους Millennials ή Γενιά  Υ, για πρώτη φορά η έρευνα περιλαμβάνει την Gen Z, δηλαδή τη γενιά που θα τους διαδεχθεί. Κοινό χαρακτηριστικό τους, η μεγάλη θέληση για εξέλιξη, ανάπτυξη και μάθηση.

Κάποια από τα πιο σημαντικά αποτελέσματα της έρευνας αφορούν την επιχειρηματικότητα ως πιθανή επιλογή καριέρας των νέων, τις νέες μορφές εισοδήματος και οικονομίας (internet, sharing economy κ.λπ.), αλλά και το κατά πόσο οι νέοι θέλουν να εργαστούν σε startup.

- Όσον αφορά τον επιχειρηματικό προσανατολισμό, δηλαδή κατά πόσο οι νέοι ονειρεύονται να κάνουν τη δική τους επιχείρηση, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το 38% των νέων της Γενιάς Ζ, αλλά και των άνω των 30 ετών της Γενιάς Y έχει επιχειρηματικό προσανατολισμό.

Τo ενδιαφέρον μάλιστα είναι ότι το 40% των ατόμων της Γενιάς Ζ λέει ότι έχει σκεφτεί κάποια επιχειρηματική ιδέα και το 12% έχει αναζητήσει υποστήριξη για την εφαρμογή της. Στην ερώτηση αν έχουν κάνει πιο συγκεκριμένες ενέργειες για επιχειρηματικό ξεκίνημα, όπως άνοιγμα βιβλίων, έκδοση αδειών, τα ποσοστά είναι 10% για τους μεγαλύτερους και 6% για τους νεότερους Y-ers.

- Στο κομμάτι της έρευνας που αφορά τις νέες μορφές εισοδήματος και οικονομίας (internet, sharing economy κ.λπ.), το 15% περίπου των νέων έχει επιχειρήσει να δημιουργήσει εισόδημα στο διαδίκτυο, ενώ το ποσοστό που αφορά το sharing economy (airbnb, uber κ.λπ.) είναι 6-9%.

Οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους οι νέοι θα ήθελαν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση είναι η αυτονομία, η πρόκληση και τα χρήματα που αυτό συνεπάγεται, ενώ οι παράγοντες που αντιλαμβάνονται ως εμπόδιο σε σχέση με το να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση είναι η έλλειψη χρημάτων και πόρων και η γραφειοκρατία.

- Πόσο οι νέοι θέλουν να εργαστούν σε startup; Φαίνεται ότι ως επιλογή γίνεται όλο και πιο ελκυστική. Οι νέοι σε μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με την περσινή έρευνα δήλωσαν ότι θα τους ενδιέφερε αρκετά ή πολύ μια δουλειά σε startup επιχείρηση (47% και 24% αντίστοιχα). Η συνεργασία με άλλους νέους ανθρώπους, ανοικτούς στην εμπειρία, είναι ο κυρίαρχος παράγοντας για να επιλέξουν να εργαστούν σε μια startup, ενώ για τους νέους της Γενιάς Ζ, η ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων είναι εξίσου σημαντικός λόγος.

Της Μίας Κόλλια