Η περίοδος από τη στιγμή που κάποιος ολοκληρώνει τις σπουδές του και αναζητεί εργασία ή το χρονικό διάστημα ανάμεσα σε δύο εργασίες μπορεί να αποκαλύψει πολλά για κάποιον υποψήφιο. Φυσικά δεν καταλήγει κάποιος σε συμπέρασμα μόνο από το χρονικό διάστημα που αναζητεί ο υποψήφιος εργασία αλλά, κυρίως, από τις δραστηριότητες στις οποίες έχει εμπλακεί το διάστημα αυτό. Με λίγα λόγια οι συνεντευκτές συχνά θέτουν κάποια ερώτηση του τύπου: «Τι κάνατε από τη στιγμή που τελειώσατε τις σπουδές σας ή σταματήσατε να εργάζεστε στη Χ εταιρία ως τώρα;». Η απάντηση «αναζητούσα εργασία» μπορεί να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα και να ακούγεται λογική, σε καμία, όμως, περίπτωση δεν αφήνει άφωνο τον αξιολογητή!

Η καλύτερη απάντηση είναι αυτή που δείχνει όσα κάνει κάποιος για να γίνει ένας ανταγωνιστικότερος υποψήφιος, για να ενημερωθεί για τις τελευταίες εξελίξεις που άπτονται του επαγγελματικού του πεδίου και εν γένει για να ολοκληρωθεί επαγγελματικά. Βεβαίως πρώτα απαιτείται να προβεί ο υποψήφιος στις κατάλληλες ενέργειες και ακολούθως να μπορεί να τις υποστηρίξει στη συνέντευξη. Με λίγα λόγια, η ουσία δεν βρίσκεται στο τι ακριβώς θα πει κάποιος αλλά στο τι θα κάνει και ακολούθως πώς αυτό θα μπορέσει να τον διευκολύνει κατά την αναζήτηση εργασίας.

Η διαδικασία προσωπικής ανάπτυξης

Αρχικά κάποιος πρέπει να εντοπίσει τα σημεία στα οποία είναι επαγγελματικά δυνατός και τα αντίστοιχα στα οποία υστερεί. Ακολούθως θα πρέπει να αναπτύξει ένα πλάνο ενεργειών, το οποίο θα αποσκοπεί στην αύξηση των δυνατών σημείων και στη μείωση των αδυναμιών του. Ο εν δυνάμει εργοδότης θα ήθελε να πληροφορηθεί τα δυνατά σημεία του υποψηφίου και να φανταστεί πώς αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια της εργασίας του.

Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να διευκρινιστεί ότι οι εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις του αντικειμένου εργασίας δεν είναι τα μόνα χαρακτηριστικά που αναζητούν οι εργοδότες. Καλό είναι κάποιος να προβληματιστεί για το ποιες είναι οι ικανότητες που απαιτούνται στον συγκεκριμένο τομέα στον οποίο εργάζεται και να προσπαθήσει να βελτιώσει ή να αναπτύξει το επίπεδο των δικών του ικανοτήτων.

Ο χρόνος που κάποιος διαθέτει την περίοδο που δεν εργάζεται είναι πολύτιμος και ικανός να τον βοηθήσει να κάνει μία αυτοαξιολόγηση. Η αυτοαξιολόγηση φυσικά ξεκινάει με την ερώτηση αν κάποιος νιώθει ότι είναι αυτό που θέλει. Χρειάζεται επιπλέον να αναγνωρίσει τις προσωπικές του ατέλειες και αυτές τις συμπεριφορές του οι οποίες στην ουσία συντρίβουν από μόνες τους τον εαυτό του. Είναι λογικό αυτές οι συμπεριφορές να επιδρούν και στην απόδοση στην αναζήτηση εργασίας, ακόμη και αν αυτό δεν γίνεται εύκολα κατανοητό. Επομένως απαιτείται αρχικά ένα σχέδιο ώστε να μπορέσει κάποιος να εξαλείψει τις αδυναμίες που τον εμποδίζουν στην αναζήτηση εργασίας. Οι υπόλοιπες, που δεν επηρεάζουν αυτό το σημείο, μπορούν να μπουν σε δεύτερη μοίρα σε αυτή τη φάση.

Αρχικά απαιτείται να εμπλακεί σε ημερήσιες δραστηριότητες, οι οποίες βοηθούν στην προσωπική, επαγγελματική ανάπτυξη. Οι στόχοι που θα τεθούν πρέπει να είναι ρεαλιστικοί. Καλό είναι ο καθένας να αναζητήσει τρόπους μέτρησης της ημερήσιας απόδοσής του για να ελέγχει αν και κατά πόσο βελτιώνεται.

Πιθανές δραστηριότητες

Πολλοί άνθρωποι λειτουργούν αποτελεσματικότερα σε ένα δομημένο μαθησιακό περιβάλλον, επομένως μια καλή ιδέα είναι να εγγραφεί κάποιος σε σχετικά επαγγελματικά σεμινάρια ή μαθήματα εξειδίκευσης. Αν, όμως, κατά την περίοδο που κάποιος δεν εργάζεται το κόστος είναι δυσβάσταχτο, τότε μπορεί να αναζητήσει τρόπους για να το ξεπεράσει. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος να απευθυνθεί σε οργανωτές των σεμιναρίων, συνεδρίων ή άλλων εκδηλώσεων που τον ενδιαφέρουν και να προσφερθεί να εργαστεί σε κάποια θέση που είναι απαραίτητη για τη διεξαγωγή της εκδήλωσης (π.χ. reception) με αντάλλαγμα την παρακολούθηση ενός workshop.

Εναλλακτικά, αν κάποιος είναι αυτό που λέμε «αθλητικός τύπος», μπορεί να απευθυνθεί σε έναν σχετικό σύλλογο και να προσφερθεί να προπονήσει δωρεάν μία ομάδα μικρών ή μεγαλύτερων σε ηλικία αθλητών. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί, χωρίς κόστος, να βελτιώσει τις ηγετικές και διοικητικές του ικανότητες, τις ικανότητες εργασίας σε ομάδα και της επιβράβευσης των άλλων.

Σημαντικό είναι επίσης να έρχεται σε επαφή με ανθρώπους που εργάζονται στον ίδιο τομέα. Η ανταλλαγή απόψεων, η ενημέρωση για τα τρέχοντα θέματα της δουλειάς τους καθώς και ο τρόπος αντιμετώπισης διαφόρων προβλημάτων είναι πιθανόν να αποτελέσουν χρήσιμες συμβουλές για την επόμενη εργασία.

Τέλος, καλό είναι όποιος βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας να αντιμετωπίζει τη συγκεκριμένη περίοδο με όσο περισσότερη αισιοδοξία γίνεται και να προσπαθεί να τη βιώσει δημιουργικά αξιοποιώντας τον διαθέσιμο χρόνο που σπάνια θα ξαναβρεί! Σίγουρα ένα αστείο κόμικς στο ψυγείο, στον καθρέφτη του μπάνιου ή όπου αλλού, καθώς και κάποια αστεία ταινία μπορεί να φτιάξουν την ημέρα του υποψηφίου!