Έχει καταλήξει πλέον αυτό το ερώτημα, τελευταία λέξη της μόδας για την αγορά, για συνέδρια, διαλέξεις και μετρήσεις… Ναι, δυστυχώς μετά την «κρίση». Τι πραγματικά όμως, υποκινεί τα νήματα σ’ αυτό το δίλημμα καριέρας, ζωής και… ξεριζωμού; Εκτός από τα ρεαλιστικά νούμερα της ανεργίας, που κυριαρχούν, υποκινούν κι επηρεάζουν την ψυχοσύνθεση όσων τολμούν να αναρωτιούνται με θάρρος, δρα συμπληρωματικά και το ερώτημα: «Θα ταιριάξω εκεί στους ξένους ή όχι;».

Για να έχουμε μια πιο καθαρή εικόνα των αναγκών εργατικού δυναμικού της ευρωπαϊκής επικράτειας και των επιθυμητών ειδικοτήτων όσων θα προσπαθήσουν την μετάβαση, θα εξετάσουμε ένα συγκεκριμένο κλάδο της αγοράς – των μηχανικών. Τί δυνατότητες δίνονται, σε φοιτητές και επαγγελματίες του κλάδου στο εξωτερικό, είτε από κατ’ ιδίαν βούληση αναζήτησης, είτε μέσω ζήτησης από τις εταιρείες της Ευρώπης; Βάσει έρευνας που πραγματοποιήθηκε τους μήνες Απρίλιο – Μάιο 2012, σε χώρες όπως Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Δανία, Σουηδία, Νορβηγία, Φιλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία, καταγράφηκαν ανάγκες σε βιομηχανίες ενέργειας, αεροναυπηγικής, κατασκευαστικής, ναυτιλιακών, κατασκευής μηχανών και αυτοκινητοβιομηχανίας και αυτό, σε μικρομεσαίες ή πολυεθνικές επιχειρήσεις. Ας δούμε όμως, κάποιες ειδικότητες από πιο κοντά…

Μεγαλύτερη ζήτηση στην αγορά εργασίας του εξωτερικού, εμφανίζουν οι Μηχανολόγοι Μηχανικοί κατά 39% σε βιομηχανίες ενέργειας, που αφορούν κυρίως σε ανανεώσιμες πηγές (45%) και στην πυρηνική τεχνολογία (29%). Επίσης, κατά 35% σε βιομηχανίες κατασκευής μηχανών, με πολλές διαθεσιμότητες να προκύπτουν, λόγω της ηγετικής θέσης της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά (80% της παραγωγής εξάγεται). Τα απαιτούμενα προγράμματα-εφόδια, συμπεριλαμβάνουν κυρίως γνώσεις σε Catia V5 (29%) και NX (36%). Τέλος, ακολουθούν, με μικρότερα ποσοστά, 22% η αυτοκινητοβιομηχανία, με κύρια ζήτηση προσόντων το σχεδιασμό (30%) και 4% η αεροναυπηγική.

Η δεύτερη σε ζήτηση ειδικότητα, αφορά στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, που θα αξιοποιηθούν σε ευρύ φάσμα θέσεων και βιομηχανιών. Δηλαδή, 21% στην αυτοκινητοβιομηχανία και 19%, 17% και 14% σε κλάδο ηλεκτρονικών, ενέργειας και κατασκευής μηχανών, αντιστοίχως. Περισσότερες προς αναζήτηση θέσεις προκύπτουν διαρκώς και αναλογούν σε ποσοστό 21% στα ηλεκτρονικά αυτοκινητοβιομηχανίας, 14% στους semiconductors και 14% σε υψηλές/χαμηλές τάσεις. Οι Μηχανολόγοι Μηχανικοί, παρά όσα αναφέρονται παραπάνω, προτιμούνται λόγω γεωγραφικής και εργασιακής ευελιξίας, καλύπτοντας έτσι τις ανάγκες του εργοδότη.

Στην ειδικότητα των Πολιτικών Μηχανικών, λόγω αρκετών διαθέσιμων αναγκών, εντοπίζουμε επίσης αρκετούς ηγετικούς χαρακτήρες, ειδικά στην τεχνική και οικονομική διαχείριση. Η ζήτηση που επικρατεί για αυτούς, αφορά κατά μεγαλύτερο ποσοστό στους τομείς της μεταφοράς (17%), καθώς και σε ποικιλία ειδικοτήτων Μηχανικών. Η φήμη τους δε, έχει ισχυροποιηθεί από σχεδιασμούς εθνικών οδών (25%) και διαχείριση έργων (24%).

Ως τελική ειδικότητα Μηχανικών, εξετάζεται ο κλάδος της Πληροφορικής, με κατάκτηση ποσοστού ενδιαφέροντος στην αγορά εργασίας, 50% για τον Προγραμματισμό και 20% για την υλοποίηση Έργων Πληροφορικής. Έχοντας όμως υπόψη, ότι οι θέσεις αυτές ανταποκρίνονται σε επαγγελματίες με εμπειρία άνω των 5 ετών. Συγκεκριμένα, για να δοθεί εικόνα αντιστοίχισης εμπειρίας και καθαρού μισθού που λαμβάνει ένας εργαζόμενος (άγαμος), καταγράφηκε ότι: Απόφοιτος που κατέχει 2 έτη εμπειρίας λαμβάνει 2.150€, προγραμματιστής με 3-5 έτη εμπειρίας λαμβάνει 2.480€, με 6-8 έτη εμπειρίας 2.890€ και άνω των 10 ετών, λαμβάνει 3.390€ (δείγματα αναφερόμενα σε κατώτερο μέσο όρο μισθού Δυτικής Ευρώπης). Οπότε, όσον αφορά στους φοιτητές που επιθυμούν να εργαστούν ως προγραμματιστές, μπορούν να αναζητήσουν τις επικρατέστερες γλώσσες προγραμματισμού, όπου είναι η C με 26%, Java με 25%, C++ με 22%, C# με 15%, PHP με 7%, Python με 3% και Ruby on Rails με 2%.

Ομολογουμένως, οι παραπάνω μετρήσεις μας δίνουν μια εικόνα τόσο της αγοράς του εξωτερικού, αλλά και των δυνατοτήτων φοιτητών και επαγγελματιών. Η ερώτηση-τίτλος του άρθρου παραμένει βέβαια, κρίσιμη ως ερώτηση. Στόχος είναι λοιπόν, να διερευνήσετε προσεκτικά αν είναι εφικτή και με ποιους όρους, η όποια μετάβασή σας προς το εξωτερικό. Όπως επίσης, να εξετάσετε τυχόν δεν κατέχετε τα απαραίτητα μέσα για να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις των μελλοντικών σας εργοδοτών. Είτε αυτό είναι κατάρτιση, είτε εύκολη επικοινωνία λόγω γνώσης της γλώσσας, το οποίο κατά συνέπεια θα σας βοηθήσει να ενταχθείτε αρμονικά στην κουλτούρα της άλλης χώρας και να συνεργαστείτε εποικοδομητικά με πελάτες και προμηθευτές.

Για όσους λοιπόν, το έχουν ερευνήσει και αποφασίσει, καλή έρευνα και μετάβαση!

Για να δείτε την έρευνα πατήστε εδώ.

(Πληροφορίες του άρθρου έχουν αντληθεί από την «Έρευνα για τις ανάγκες σε εργατικό δυναμικό στην Ευρωπαϊκή Επικράτεια (επιστήμες Μηχανικών)» (http://www.grecruitment.com/, Απρίλιος-Μάιος 2012, 300 ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια και επεξεργασία αυτών σε λογισμικό αναλύσεων SPSS)

Έθελ Αγγελάτου, εξωτ. συνεργάτιδα kariera.gr, pr@kariera.gr

Αφήστε το σχόλιό σας…