Η ανταλλαγή φοιτητών, εκτός από ενδιαφέρουσα εμπειρία, έτσι όπως αναπτύσσεται ο θεσμός, αποτελεί πια σημαντική ευκαιρία ανέλιξης και επαγγελματικής αποκατάστασης.

Έχω ακούσει κατά καιρούς πολλά παιδιά που έχουν φύγει με τη διαδικασία ανταλλαγής φοιτητών μέσω του Erasmus και πάντα οι ιστορίες είναι συναρπαστικές, οι εντυπώσεις εκπληκτικές και η ουσία σημαντική. Ψάχνοντας πληροφορίες, έπεσα πάνω σε μία έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στοιχεία χαρακτηριστικά και εντυπωσιακά σε σχέση με τη σπουδαιότητα του θεσμού που τώρα πια λειτουργεί σε πολλαπλά επίπεδα και εμπλουτίζει διαρκώς την παροχή δυνατοτήτων σε φοιτητές και καθηγητές.
(Πηγή)

«Μια νέα μελέτη σχετικά με τον αντίκτυπο του προγράμματος Erasmus της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανταλλαγή φοιτητών αποδεικνύει ότι οι απόφοιτοι με διεθνή πείρα έχουν πολύ καλύτερες προοπτικές στην αγορά εργασίας. Έχουν 50% λιγότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν μακροχρόνια ανεργία σε σύγκριση με εκείνους που δεν έχουν σπουδάσει ή δεν έχουν παρακολουθήσει κατάρτιση στο εξωτερικό και, πέντε χρόνια μετά την αποφοίτησή τους, το ποσοστό ανεργίας τους είναι κατά 23% χαμηλότερο (…)

Τα ευρήματα της έρευνας για τον αντίκτυπο του Erasmus είναι εξαιρετικά σημαντικά, με δεδομένα τα απαράδεκτα υψηλά επίπεδα ανεργίας των νέων στην ΕΕ. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: αν σπουδάσεις ή κάνεις κατάρτιση στο εξωτερικό, έχεις περισσότερες πιθανότητες να αυξήσεις τις επαγγελματικές σου προοπτικές.»

Αυτό δεν χρήζει και πολλής ανάλυσης – όσο μεγαλύτερη εμπειρία αποκτάς, είτε αυτή λέγεται γνώσεις είτε και πρακτική εξάσκηση, τόσο αυξάνεις τις πιθανότητες να εργαστείς. Εδώ, μιλούν για το εξωτερικό. Ωστόσο, αυτό ισχύει και στο εσωτερικό καθώς πολλές είναι οι μελέτες που δείχνουν πως η προσωρινή απασχόληση (δηλαδή η ίδια η εμπειρία της εργασίας) οδηγεί συχνά σε μόνιμη απασχόληση. Σε κάθε περίπτωση, το να ζήσεις στο εξωτερικό, να αναπνεύσεις τον αέρα άλλων τόπων και να γνωρίσεις τη φιλοσοφία τους, το να μάθεις νέες προοπτικές για την εργασία, το να ανταλλάξεις προσωπικές εμπειρίες με ξένους ανθρώπους και τελικά να δεις όλα όσα δεν έχεις τη δυνατότητα να δεις στη χώρα που, μάλλον δεν είναι τόσο αναπτυγμένη όσο η χώρα που θα πας, είναι μεγάλο κέρδος. Ειδικά, στους τομείς εκπαίδευσης και πανεπιστημίων και χωρίς να θέλω σε καμία περίπτωση να θίξω τους Έλληνες καθηγητές, αλλά να εστιάσω στη γενικότερη ατμόσφαιρα και φιλοσοφία, ε, ναι, αξίζει να βγεις και λίγο παραέξω! Στην Ελλάδα δεν μας λείπουν οι άνθρωποι άλλωστε – στις δομές πάσχουμε.
« “Το νέο πρόγραμμα Erasmus+ θα προσφέρει χρηματοδότηση σε τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους από το 2014 έως το 2020, επιτρέποντας τους να αποκτήσουν την εμπειρία της ζωής σε μια άλλη χώρα μέσα από σπουδές, εξάσκηση, διδασκαλία ή εθελοντισμό”, είπε η κα Ανδρούλα Βασιλείου Ευρωπαίος Επίτροπος για την Εκπαίδευση, την Κουλτούρα, την Πολυγλωσσία και τη Νεολαία. Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, κατά τη λήψη αποφάσεων πρόσληψης, το 92% των εργοδοτών αναζητούν χαρακτηριστικά προσωπικότητας που ενισχύονται από το πρόγραμμα όπως ανεκτικότητα, αυτοπεποίθηση, ικανότητες επίλυσης προβλημάτων, φιλομάθεια, επίγνωση των προτερημάτων και των αδυναμιών, και αποφασιστικότητα. Τεστ που πραγματοποιήθηκαν πριν και μετά τις περιόδους ανταλλαγής στο εξωτερικό απέδειξαν ότι οι φοιτητές Erasmus σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά αυτά τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας (…)

Οι φοιτητές που επωφελούνται από τη χρηματοδότηση Erasmus μπορούν να επιλέξουν να σπουδάσουν ή να κάνουν πρακτική άσκηση στο εξωτερικό. Η έκθεση αποκαλύπτει ότι σε περισσότερους από έναν στους τρεις ασκούμενους Erasmus προτείνεται θέση στην επιχείρηση όπου πραγματοποιούν την πρακτική τους άσκηση. Οι ασκούμενοι Erasmus έχουν επίσης περισσότερο επιχειρηματικό πνεύμα από εκείνους που μένουν στη χώρα τους: 1 στους 10 έχει ιδρύσει δική του εταιρεία και πάνω από 3 στους 4 σχεδιάζουν να το κάνουν ή μπορεί να εξετάσουν αυτό το ενδεχόμενο. Επιπλέον, μπορούν να αναμένουν ταχύτερη επαγγελματική ανέλιξη· σύμφωνα με το 64% των εργοδοτών, στο προσωπικό που διαθέτει διεθνή πείρα ανατίθενται μεγαλύτερες επαγγελματικές ευθύνες. Το πρόγραμμα Erasmus όχι μόνο βελτιώνει τις προοπτικές σταδιοδρομίας, αλλά και ανοίγει στους φοιτητές ευρύτερους ορίζοντες και τους παρέχει κοινωνικές διασυνδέσεις. Το 40% έχει αλλάξει χώρα διαμονής ή εργασίας τουλάχιστον μία φορά από την αποφοίτησή του, αριθμός σχεδόν διπλάσιος από τον αριθμό εκείνων που δεν ήταν κινητικοί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Ενώ το 93% των φοιτητών με διεθνή πείρα μπορεί να φανταστεί να ζει στο εξωτερικό στο μέλλον, αυτό ισχύει μόνο για το 73% των ατόμων που παραμένουν στην ίδια χώρα κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Οι πρώην φοιτητές Erasmus είναι επίσης πιθανότερο να έχουν διακρατικές σχέσεις: το 33% αυτών των φοιτητών έχει σύντροφο διαφορετικής υπηκοότητας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για εκείνους που μένουν στη χώρα τους κατά τη διάρκεια των σπουδών τους είναι 13%. (…)

Το νέο πρόγραμμα Erasmus+ θα δώσει σε 4 εκατομμύρια ανθρώπους τη δυνατότητα να πάνε στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων 2 εκατομμυρίων φοιτητών ανώτατης εκπαίδευσης και 300.000 εργαζομένων στην ανώτατη εκπαίδευση στα επόμενα επτά χρόνια (2014-2020). Επιπλέον, το πρόγραμμα θα χρηματοδοτήσει 135.000 ανταλλαγές φοιτητών και προσωπικού με τη συμμετοχή μη ευρωπαϊκών χωρών-εταίρων. Το Erasmus + θα είναι ακόμη πιο εύκολα προσβάσιμο χάρη στην αυξανόμενη γλωσσική υποστήριξη, τους περισσότερο ευέλικτους κανόνες και πρόσθετη υποστήριξη για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, από μειονεκτικά περιβάλλοντα ή από απομακρυσμένες περιοχές.»

Τα στοιχεία είναι πράγματι εντυπωσιακά. Δεν ξέρω καθόλου αν, διαβάζοντας κομμάτι της έρευνας, θα πιστέψει κάποιος ότι προσπαθεί κάποιος να διώξει τους «καλούς Έλληνες» έξω από τη χώρα τους, κάτι για το οποίο γίνεται πολύς λόγος τελευταία. Το σίγουρο είναι ότι οποιαδήποτε εμπειρία στο εξωτερικό, εκπαιδευτική ή επαγγελματική, μόνο βοηθητική μπορεί να είναι. Μπορούμε άλλωστε να βοηθήσουμε την Ελλάδα και με άλλους τρόπους από το να μην βγαίνουμε έξω μήπως και την προδώσουμε ή την εγκαταλείψουμε…

Μία Κόλλια, εξωτ. συνεργάτης kariera.gr, pr@kariera.gr