Μια νέα μορφή εργασίας αχνοφαίνεται στον ορίζοντα. Μάθε παρακάτω αν σε αφορά.

Της Αναστασίας Βαϊτσοπούλου

«Κάνε ό,τι καλύτερο μπορείς μέχρι να μάθεις. Μετά, όταν μάθεις καλύτερα, κάν’ το καλύτερα». Τα λόγια της αμερικανίδας ποιήτριας και ακτιβίστριας, Μάγια Αγγέλου, έρχονται να περιγράψουν με ιδανικό τρόπο την έννοια και τον στόχο της εξέλιξης και της αυτοβελτίωσης. Σκεφτείτε μία σχολική τάξη. Μια έδρα, θρανία στην σειρά, κάποια χέρια υψωμένα, κάποια κεφάλια στραμμένα στα παράθυρα. Τώρα, φανταστείτε μια αίθουσα με τις καρέκλες να σχηματίζουν κύκλο, όλα τα κεφάλια στο ίδιο ύψος και να κοιτάνε προς τα μέσα, να συζητούν χωρίς ενδοιασμούς, με ενθουσιασμό, να σχεδιάζουν,  να χωρίζονται σε ομάδες και ξανά σε κύκλο να παρουσιάζουν αυτό που έφτιαξαν.

Αυτό το περιβάλλον είναι πολύ οικείο στους λεγόμενους youth workers (θα καταχραστώ τον αγγλικό όρο, καθώς ελληνική μετάφραση δεν υπάρχει ακόμη), τους ανθρώπους που εμπλέκονται και διοργανώνουν μια σειρά από δραστηριότητες, εκπαιδευτικές, κοινωνικές, πολιτιστικές, αθλητικές, πολιτικές και άλλες, αποκλειστικά για νέους. Οι youth workers έρχονται να συμπληρώσουν τα κενά της συνηθισμένης εκπαιδευτικής διαδικασίας, να γεμίσουν τους νέους ανθρώπους με χρήσιμα εφόδια και να τους ανοίξουν νέα μονοπάτια.

Πρόκειται για εκπαίδευση εκτός του τυπικού πλαισίου του σχολείου, υπό διαφορετικούς όρους σε σχέση με αυτό που έχουμε συνηθίσει, χωρίς να αφαιρείται η καλοπέραση από την εξίσωση. Είναι απαραίτητο να έχει επιλέξει ο ίδιος ο νέος ή η νέα να συμμετέχει, διότι αποφάσισε να κάνει κάτι εποικοδομητικό στον ελεύθερό του χρόνο. Στη μη τυπική μάθηση γίνεται ο νέος υπεύθυνος κι έχει τον έλεγχο της μάθησής του, καθώς συμμετέχει στις αποφάσεις και τον προγραμματισμό όλης της διαδικασίας μαζί με τον youth worker. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα προγράμματα της ομπρέλας Erasmus+, όπως οι δωρεάν ανταλλαγές, τα εργαστήρια και τα σεμινάρια ανά την Ευρώπη για οποιαδήποτε θεματική μπορεί να φανταστεί κανείς (από ισότητα των φύλων και κλιματική κρίση μέχρι LARP- live action role-playing για την κουλτούρα των Βίκιγνκς, και διαλογισμός στην φύση).

Οι youth workers έχουν ως βασική αποστολή, μέσω διαφόρων δραστηριοτήτων, να ενδυναμώσουν τους νέους, να ενθαρρύνουν την προσωπική τους ανάπτυξη, την αυτονομία, την πρωτοβουλία και την ενεργή συμμετοχή τους στην κοινωνία και τις διαδικασίες  λήψης αποφάσεων. Να προωθήσουν την ισότητα, τη συμπεριληπτικότητα και τον σεβασμό. Σε ένα ευρύτερο επίπεδο, το youth work στοχεύει στην αντιμετώπιση κοινωνικών ζητημάτων, όπως οι διακρίσεις και οι ανισότητες, η ανεργία κ.ά. και μάχεται για τους μειονεκτούντες. Αν σε ενδιαφέρουν τέτοια ζητήματα και σου αρέσει να δουλεύεις με νέους, αναζήτησε την τύχη σου προς τα ‘κει.

Σε κάποιες χώρες, το Youth work είναι θεσμοθετημένο και αναγνωρίζεται ως επάγγελμα. Σε άλλες πάλι, όπως και στην Ελλάδα, δεν έχει αναγνωριστεί ακόμη και ασκείται συνήθως από εργαζόμενους σε μη κυβερνητικούς φορείς, οργανώσεις νέων, άτυπες ομάδες ή και εθελοντές. Ψάχνει ακόμη την θέση του κάπου ανάμεσα στο οικογενειακό περιβάλλον και το σχολείο, ανάμεσα στις ανησυχίες των μεγάλων και τις ανάγκες και επιθυμίες των μικρών.

Η τεράστια αξία του youth work για την κοινωνία είναι αδιαμφισβήτητη. Την αποδεικνύουν καθημερινά εκατοντάδες νέοι που συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα και έχουν να μοιραστούν μόνο τις καλύτερες των εντυπώσεων! Είναι ίσως αυτό που λείπει πιο πολύ από τους νέους: ένας τρόπος να επιλέγουν αυτό που θέλουν να μάθουν, διασκεδάζοντας, και να κερδίζουν πράγματα που δεν θα μπορούσαν να πάρουν από μια τάξη σχολείου ή ένα αμφιθέατρο πανεπιστημίου.

Main photo: www.shutterstock.com