Στη λίστα των Top Companies for Leaders του 2009, των κορυφαίων επιχειρήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο που αναπτύσσουν ηγέτες, συμπεριλαμβάνεται, για πρώτη φορά, μία ελληνική εταιρία, η Τιτάν. Μεταξύ των 25 top εταιριών ο όμιλος Τιτάν καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην Ευρώπη και την όγδοη σε παγκόσμιο επίπεδο. Η λίστα είναι προϊόν μιας εμπεριστατωμένης έρευνας, της Global Top Companies for Leaders, που γίνεται σε όλον τον κόσμο, αφορά την ηγεσία στο πλαίσιο των επιχειρήσεων και διεξάγεται από την Hewitt Associates, εταιρία συμβούλων επιχειρήσεων, σε συνεργασία με το RBL Group και το περιοδικό «Fortune». Οι 25 εταιρίες που φιγουράρουν στη λίστα του «Fortune» είναι: IBM, Procter & Gamble, General Mills, McKinsey, ICICI Bank, McDonald’s, General Electric, Titan, China Mobile Communications Corp., Hindustan Unilever, Natura Cosmticos, Colgate Palmolive, TNT Hoofddrop, Deere & Company Moline, Whirlpool, 3M, Cargill, Olam Singapore, Eli Lill, PepsiCo Purchase, American Express, Lockheed Martin, Intel Santa Clara, Infosys Bangalore και Fedex Memphis. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 537 επιχειρήσεις από όλον τον κόσμο. Μια έγκριτη επιτροπή ανεξάρτητων κριτών, που αποτελούνταν από συγγραφείς, ακαδημαϊκούς και δημοσιογράφους, επέλεξε 25 εταιρίες που εφαρμόζουν τα καλύτερα συστήματα ανάπτυξης ηγετών σε διεθνή κλίμακα, λαμβάνοντας υπόψη την εταιρική κουλτούρα, τη φήμη και τις επιχειρηματικές επιδόσεις του κάθε οργανισμού σε μια περίοδο πέντε ετών.

Το κοινό μυστικό…
Στελέχη της Hewitt ανέφεραν, σχετικά με τη μελέτη, ότι το βασικό χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί τις κορυφαίες επιχειρήσεις από τις υπόλοιπες είναι ότι συνέχισαν να επικεντρώνονται στην ανάπτυξη ηγετών στο εσωτερικό των επιχειρήσεών τους ακόμη και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Τονίζουν, μάλιστα, ότι οι «σφικτοί» προϋπολογισμοί και οι μειωμένοι πόροι ανάγκασαν αυτές τις εταιρίες να σκεφτούν και να δράσουν πιο δημιουργικά σε ό,τι αφορά τα θέματα ηγεσίας, χωρίς ταυτόχρονα να χάσουν τη στόχευσή τους. Πράγματι, οι εταιρίες που βρίσκονται στην κορυφή έχουν ένα κοινό: ξέρουν καλά ότι η επένδυση στους υπαλλήλους τους δεν είναι μια πολυτέλεια, αλλά μια αναγκαιότητα. Ωστόσο, η καθεμιά εφαρμόζει το δικό της σύστημα ανάπτυξης ηγετών. Η IBM, για παράδειγμα, δίνει την ευκαιρία σε εκατοντάδες εργαζομένους της, κάθε χρόνο, να εργαστούν εκτός συνόρων για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, προκειμένου όλοι οι ηγέτες της να έχουν εμπειρία στις διεθνείς αγορές. Στην P&G τα υψηλόβαθμα στελέχη επιλέγονται από το εσωτερικό της. Μόνο το 5% είναι από την αγορά. Για τον λόγο αυτόν δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην κατάρτιση της νέας γενιάς ηγετών. Την ίδια τακτική χρησιμοποιεί και η McKinsey. Δίνει μεγάλη έμφαση στο mentoring, επιτρέποντας στον CEO της, Dominic Barton, να δαπανά το 60% του χρόνου του στην καθοδήγηση και την ανάπτυξη του προσωπικού του. Ο όμιλος Τιτάν καταρτίζει τα στελέχη του στις αρχές της σταδιοδρομίας τους με συνολικά 432 ώρες εκπαίδευσης αναπτύσσοντας στον μέγιστο βαθμό τις ηγετικές τους ικανότητες, ενώ η McDonalds… είδε με άλλο μάτι την εκπαίδευση των υψηλόβαθμων στελεχών. Δημιούργησε ένα Ινστιτούτο Ηγεσίας, στο οποίο καταρτίζονται όχι μόνο οι δικοί της leaders, αλλά περίπου 1.400 ηγέτες από την παγκόσμια αγορά, από επίπεδο διευθυντού και πάνω.