Μια αυξανόμενη τάση παρατηρείται στο να βάζουν οι GENY και GENZ την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μιας εταιρείας ως κριτήριο επιλογής εταιρείας όταν ψάχνουν για δουλειά.

Γράφει ο Γιάννης Μπερέτσος

Τελευταία έχει τύχει να βρεθώ σε κάμποσες παρέες οι οποίες όλο και κάτι θα αναφέρουν για «ευθύνη των εταιρειών προς την κοινωνία» ή «εταιρική υπευθυνότητα του x brand» με αποτέλεσμα να ακουστούν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις στο τραπέζι. Θα μου πείτε «τι παρέες είναι αυτές Γιάννη;», μην φανταστείτε όμως ότι φοράμε τήβεννο και μιλάμε με ακαδημαϊκή ορολογία, και αυτό είναι το ωραίο, ότι πρόκειται για μια έννοια που έχει μπει στον καθημερινό διάλογο πολύ έντονα, με όλο και περισσότερο κόσμο να την αντιλαμβάνεται και να την αναγνωρίζει.

Ας πούμε όμως πρώτα με απλά λόγια τι είναι εταιρική κοινωνική ευθύνη. Πρόκειται για την υπεύθυνη και ανταποδοτική στάση που οφείλουν να έχουν οι εταιρείες ως προς τις κοινωνίες και προς το περιβάλλον. Οι εταιρίες αποτελούνται από ομάδες ανθρώπων, χρησιμοποιούν πόρους από το περιβάλλον, στεγάζονται χωροταξικά στα όρια μιας πόλης, οπότε αντιλαμβανόμαστε ότι είναι «ζωντανοί οργανισμοί». Και όπως όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί, καλούνται να διατηρήσουν ισορροπία με το οικοσύστημα που τις φιλοξενεί.

Όλο και περισσότερο λοιπόν βλέπεις επιχειρήσεις να στηρίζουν κομμάτι της στρατηγικής τους σ’ αυτό, και ολόκληρα τμήματά τους να ασχολούνται με την «υπεύθυνη» εικόνα προς την κοινωνία. Δεν είναι απλώς marketing, δεν είναι απλώς νομική υποχρέωση, δεν είναι απλώς μια έξυπνη επιλογή για brand και employee loyalty. Είναι μια ευαισθησία που καλλιεργείται παραπάνω από αυτό. Εταιρείες διοργανώνουν events για καθαρισμό δάσους από πλαστικά, άλλες παίρνουν θέση σε κοινωνικά ζητήματα και στηρίζουν μειονότητες ή οργανώνουν εκστρατείες ενημέρωσης και εκπαίδευσης πολιτών για σοβαρές ασθένειες κ.ά. Ρίξτε μια ματιά στα Responsible Business Awards. Δείτε τον ελληνικό CSR φορέα. Θα δείτε αναρίθμητες τέτοιες καλές πρακτικές.

Η GEN Z πιο απαιτητική από τη GEN Y

Ήδη από την πρόσφατη έρευνα του kariera.gr στους νέους των Γενεών Y και Z, φάνηκε ότι η εταιρική ευαισθησία μιας επιχείρησης λαμβάνεται ως  σημαντικός παράγοντας επιλογής εργοδότη. Και όταν κλήθηκαν να δηλώσουν μια συγκεκριμένη εταιρεία στην οποία στοχεύουν να δουλέψουν, το 30% δήλωσε ότι η κοινωνική υπευθυνότητα της εταιρείας έπαιξε ρόλο στην επιλογή τους αυτή. Ανάμεσα τώρα στις δύο γενιές, οι μικρότεροι (GEN Z) φάνηκαν ακόμα πιο ένθερμοι και απαιτητικοί. Τα ίδια αποτελέσματα φέρνουν και έρευνες εκτός συνόρων. Σε μεγάλη έρευνα της PwC το 2018, το 88% των millennials δήλωσε ξεκάθαρα ότι θέλει να εργαστεί για μια εταιρεία της οποίας οι αξίες αντανακλούν τις δικές τους. Παράλληλα σε προηγούμενη έρευνα του Fuse, το 85% της γενιάς της Greta Thunberg (GEN Z δηλαδή) ξεκαθαρίζει ότι αξιώνει από τις εταιρείες να βοηθήσουν στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων. Παράλληλα το 57% δηλώνει ότι είναι πιο σημαντικό οι ίδιοι να εμπλέκονται στην κοινωνική αποστολή μιας εταιρείας, από το να έχει απλώς κοινωνική αποστολή η εταιρεία. Σε αυτή τη δήλωση, το αντίστοιχο ποσοστό για τους millennials (GEN Y) ήταν 25%.  

Κλιματική αλλαγή, καταπολέμηση φτώχιας, ανθρώπινα δικαιώματα, ισότητα φύλων, ίσες ευκαιρίες: όσοι μπαίνουν τώρα στον εργασιακό στίβο, αυτοί (εσείς που διαβάζετε) οι γεννημένοι από το 2000 και μετά, ως Γενιά είναι/είστε πιο ενεργοί και πιο πρόθυμοι να αναλάβετε δράση. Οι εταιρείες που θέλουν να σας υποδεχτούν στους κόλπους τους, έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται εξίσου πιο ενεργές και πρόθυμες. Όσο κι αν δεν το ξέρετε, αλλάζετε σιγά-σιγά τον κόσμο. Βήμα-βήμα, εταιρεία-εταιρεία.

Photo by Singkham from Pexels