Καλούμενη να φέρει ζωή η ψηφιακή «πένα» μου στο θέμα που υποπτεύεστε από τον ζωηρό τίτλο του μηνιαίου αυτού άρθρου, μπορώ να παραδεχτώ ευθαρσώς πως θα είμαι άκρως υποκειμενική, με όλη την καλή πρόθεση να παραμείνω αντικειμενική.

Της Έθελ Αγγελάτου

Σας μπέρδεψα; Τέλεια. Ήθελα να σας μεταδώσω ακριβώς αυτό το συναίσθημα, μιας και έτσι νιώθω η ίδια, δεδομένου ότι κάποτε υπήρξα για πολλά χρόνια εργαζόμενη και τώρα πλέον, εξασκώ το ρόλο του Manager-Εργοδότη. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, τελικά…

«η κότα έκανε το αυγό, ή το αυγό την κότα;»

Το φαινόμενο που θα προσπαθήσω να αναλύσω, μοιάζει αρκετά στον παραπάνω γρίφο. Κι αυτό, γιατί ουκ ολίγες φορές πιστεύετε πως οι προϊστάμενοί σας, σάς αδικούν, ότι οι ίδιοι δεν δίνουν το καλύτερο παράδειγμα με τη συμπεριφορά τους, δεν αποδίδουν στην εργασία τους και εν τέλει, πολλά απ’ όσα παραδίδουν στους δικούς τους προϊσταμένους, είναι αποτελέσματα της δικής σας παραγωγής έργου. Ομολογουμένως, συμβαίνουν αυτά συχνά στην αγορά.

Πώς όμως εσείς θα μπορέσετε να δώσετε feedback (ανάδραση), χωρίς να βρείτε τον μπελά σας και να μην στοχοποιήσετε τον εαυτό και τη θέση σας στην εταιρεία; Πώς μπορείτε να αποκαλύψετε τα ελαττώματα του/της manager σας κι όταν εκείνος/η δρα εις βάρος σας; Ειδικά όταν:

  • Δείχνει να είναι «λίγος» για το ρόλο που του/της έχει ανατεθεί
  • Δεν είναι ενεργός ακροατής των προτάσεων και των παραπόνων σας
  • Λειτουργεί και συμπεριφέρεται απροκάλυπτα ή άδικα, βάσει μόνο της δικής του/της οπτικής και λογικής
  • Είναι απόμακρος/η και απλησίαστος/η
  • Ενεργεί ανοργάνωτα και ξεχνάει διαρκώς

Συνήθως, αντί να αντιμετωπίσετε τα παραπάνω κατά πρόσωπο, μιλώντας στον/στην ίδιο/α, καταφεύγετε να τα συζητάτε με συναδέλφους σας και να χτίζετε ένα προφίλ για τον «εχθρό», ώστε να νιώσετε πως με αυτή τη στάση, κατά ένα μέρος τον/την εκδικείστε. Θεωρείτε πως, εναλλακτικά, δεν θα βρείτε ποτέ το δίκιο σας, κι ότι ίσως και οι συνάδελφοί σας μπορεί να μην συμφωνήσουν μαζί σας και να αποκαλύψουν τις σκέψεις σας.

Κι όμως, υπάρχει λύση ώστε να μειώσετε αυτό το κενό στην επικοινωνία που αναπόφευκτα έχετε ξεκινήσει να τρέφετε. Αρχικά:

  1. Συζητήστε πρώτα με τον εαυτό σας, μήπως έχετε κι εσείς σφάλει και δημιουργήσει τις συνθήκες για τα αποτελέσματα που σας «βρήκαν» - η δράση, άλλωστε, το γνωρίζετε πως φέρνει αντίδραση
  2. Επικοινωνήστε αυτό που πραγματικά σας απασχολεί και μιλήστε ειλικρινά, γιατί, αν στο κάτω-κάτω, εσείς οι ίδιοι αποφεύγετε να το σκεφτείτε και να το θίξετε, γιατί να το κάνουν οι άλλοι για εσάς;
  3. Γνωρίζετε πως η αλήθεια «πονάει» τους περισσότερους – το τακτ όμως κι η διακριτική επικοινωνία όσων θέλετε να θίξετε, παράλληλα με ένδειξη κατανόησης, συναισθηματικής αντίληψης και δόσεις ασφάλειας, θα βοηθήσουν να χαμηλώσουν οι άμυνες του/της Manager σας και την κινητοποίηση και τη δικής του/της κατανόησης
  4. Μην κρίνετε για να μην κριθείτε – ξεκινήσετε με την απαρίθμηση γεγονότων κι όχι υποκειμενικού σχολιασμού που θα σπρώξει τον απέναντί σας σε «επίθεση»

Manual λοιπόν προς ναυτιλωμένους εργαζόμενους. Και με τους Manager τι γίνεται;

[…η συνέχεια στην επόμενη ενότητα]

Photo by Ocean Biggshott on Unsplash