Ως Σύμβουλος Επιλογής Προσωπικού τα τελευταία 8 χρόνια, μπορώ να πω με σιγουριά πως ένα από τα πιο μεγάλα debate-παράπονα στις “αντιμαχόμενες στρατιές” υποψηφίων και υπεύθυνων επιλογής προσωπικού (προερχόμενοι από recruitment agencies ή απευθείας τμήματα ανθρώπινου δυναμικού), είναι το πολυπόθητο feedback (ανάδραση) για μια θέση εργασίας. Αρνητική ή θετική, η απάντηση μετά από μια συνέντευξη αξιολόγησης, χρειάζεται να καταλήγει στον “αρχικό προορισμό” της, πάση θυσία.

Ομολογουμένως, εξαιτίας του μεγάλου όγκου αποστολής βιογραφικών καθημερινά στη χώρα μας, λόγω μεγάλης ζήτησης στην αγορά και της κρίσης, είναι δύσκολο να αποστέλλεται ενημέρωση σε κάθε αιτούντα, όταν απλά έχει παραληφθεί το βιογραφικό του. Ασφαλώς, υπάρχουν ειδικά software και ρυθμίσεις που προωθούν αυτοματοποιημένες απαντήσεις επιτυχούς λήψης, αλλά δυστυχώς:

αυτό δεν εφαρμόζεται πάντα

κάποιες εταιρείες δεν έχουν στην κατοχή τους τέτοια τεχνολογικά μέσα

αυτές που έχουν, μπορεί να μη διαθέτουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα διαχείρισης όγκου

Παραμένοντας στο θέμα μας όμως, η απάντηση στους λίγους υποψηφίους (σε σχέση με την αρχική λήψη αιτήσεων/βιογραφικών) που θα αξιολογηθούν για μια θέση εργασίας παρ’ όλα αυτά, είναι όχι μόνο εφικτή αλλά και απολύτως απαραίτητη. Όταν λοιπόν, προς μεγάλη προσδοκία σας, λαμβάνετε απάντηση με αρνητική κατάληξη για την υποψηφιότητά σας, πώς αντιδράτε;
To “κεντρί” της απόρριψης γενικά, είναι “δηλητηριώδες” για την ψυχολογία κάθε ανθρώπου, όποιο θέμα κι αν αφορά. Από μικρά παιδιά, οι γονείς μας, παλεύουν να μας εκπαιδεύσουν όχι μόνο να κερδίζουμε, αλλά και να χάνουμε, για να αντιμετωπίζουμε ακαριαία τη απογοήτευση της στιγμής και να βγαίνουμε πιο δυνατοί στην επόμενη “αναμέτρηση”. Κοινώς, να επεξεργαζόμαστε και να βλέπουμε σε βάθος την γνώση αυτής της εμπειρίας, ώστε να τη μετατρέπουμε σε ευκαιρία, την ίδια ή κάποια άλλη στιγμή στο μέλλον. Η φόρμουλα είναι:

1 Απόρριψη = ΠΟΛΛΕΣ ευκαιρίες για Επιτυχία

Τα κλειδιά της εξίσωσης είναι:
α) Δεχτείτε την απόρριψη, κατ’ αρχάς, ψύχραιμα.
β) Ζητήστε περισσότερες πληροφορίες και αιτιολογία, ώστε να ανακαλύψετε παρασκηνιακά μυστικά και αντιλήψεις, ενδεχομένως διαφορετικές από τα δικά σας συμπεράσματα που μπορεί σας έχουν οδηγήσει λανθασμένα ως σήμερα.
γ) Φροντίστε να κλείσετε την πόρτα πίσω σας “ελαφρά” ή μην την κλείσετε καν! Οποιαδήποτε κακή αντίδραση, αμυντική ή επιθετική στάση, καθώς και απολογητική, θα γκρεμίσει όποια καλή εντύπωση είχατε χτίσει και θα βλάψει την “υστεροφημία” σας. Mην ξεχνάτε, πως θέλετε να σας θυμούνται για όσα θα μπορούσατε να προσφέρετε στον οργανισμό τους.
δ) Προτείνετε να κρατήσετε επαφή, ή να συνδεθείτε διαδικτυακά (π.χ. μέσω LinkedIn) σε περίπτωση που προκύψει στο μέλλον δυνατότητα συνεργασίας.

Σε κάθε περίπτωση, φερθείτε σαν επαγγελματίας και δώστε δείγματα της συμπεριφοράς που θα βίωναν, αν σας επέλεγαν για συνεργάτη. Στο κάτω κάτω, σκεφτείτε, ότι ούτε γνωρίζετε ούτε και φαντάζεστε, πού και υπό ποιες συνθήκες θα ξανασυναντήσετε το άτομο-θεατή της αντίδρασής σας. Ή… πόσο ανάγκη θα έχετε μελλοντικά την κρίση του.
Έθελ Αγγελάτου, εξωτ. συνεργάτης kariera.gr, pr@kariera.gr