Ο Ολλανδός που συνδύασε το όνομά του με μια από τις πιο επιτυχημένες επιχειρηματικές ιστορίες, δίνει πλέον τη γνώση και την εμπειρία του σε startup ομάδες στην Ελλάδα. Και μας έκανε την τιμή να μας συναντήσει από κοντά και να μιλήσει στο kariera.gr.

Είναι από τους ανθρώπους που όταν μιλάνε για νεανική επιχειρηματικότητα και startups, ξαφνικά όλοι ακούνε προσεκτικά. Γιατί; Γιατί ο Robin Schuil από 16 χρονών μπήκε στο rollercoaster -όπως το χαρακτηρίζει ο ίδιος- των επιχειρήσεων και σήμερα, στα 35 του είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους στο κομμάτι αυτό. Η πρώτη εταιρεία στην οποία προσχώρησε, η ολλανδική Marktplaats, απέκτησε θηριώδεις διαστάσεις και εξαγοράστηκε από την Ebay. Τα επόμενα βήματά του ήταν σαν να ανεβαίνει τα σκαλοπάτια ανά δύο: δούλεψε στην Ebay, έκανε ένα νέο άνοιγμα στην Αμερική, πήγε στην Ουκρανία και δοκίμασε τις δυνάμεις του κόντρα στα προγνωστικά και κάποια στιγμή τον κάλεσαν στην Ελλάδα από την ελληνοολλανδική συμμαχία νεοφυούς επιχειρηματικότητας του Orange Grove για να είναι κριτής σε έναν διαγωνισμό. Αυτή ήταν η αρχή για να ξεκινήσει να ασχολείται πιο ενεργά με τις startup εδώ, να συμβουλεύει όσο μπορεί, να φτιάξει την Vendora.gr, δική του εταιρεία με ελληνικό υπόβαθρο, και τελικά να αποκτήσει τον τίτλο του Entrepreneur in Residence στο Orange Grove και να περνάει μια εβδομάδα κάθε μήνα στην Ελλάδα.

Ως tutor; …τον ρωτάω

Περισσότερο ως hands-on βοηθός. Δεν συμβουλεύω μόνο. Γίνομαι μέλος της ομάδας βοηθώντας με όσα ξέρω, προκειμένου να αναπτυχθεί.

Όταν πρωτοήρθατε σε επαφή με entrepreneurs  στην Αθήνα, πώς σας φάνηκε εδώ η startup σκηνή; Απογοητευτήκατε κάπως σε σχέση με αυτά που έχετε δει εκτός Ελλάδας;

Όχι, το αντίθετο. Μου έκανε αίσθηση το ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο δείγμα ανθρώπων που ασχολούνται με startup, διατεθειμένων να φτιάξουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες και να πάρουν ρίσκα.

Παίρνουμε ρίσκα οι Έλληνες;

Νομίζω ότι ναι. Αλλά υπάρχει περιθώριο για μεγαλύτερα. Ξέρετε τι έχω παρατηρήσει; Ότι εδώ ο νέος επιχειρηματίας δεν βγάζει το προϊόν ή την υπηρεσία στην αγορά εύκολα, αν δεν ξέρει ότι είναι 100% έτοιμος.

Αυτό δεν είναι καλό;

Όχι πάντα. Στο κόσμο των startup είμαι πιο πολύ υποστηρικτής της Lean startup -όπως λέγεται- μεθοδολογίας[1], δηλ. ότι καλό είναι να βγάζεις το προϊόν σου νωρίς χωρίς να περιμένεις να είναι τέλειο. Μπορείς να έχεις το «τέλειο» business plan αλλά μόνο όταν βγεις πραγματικά στην αγορά μπορείς να δεις τι λειτουργεί και τι όχι. Μπορεί να τα έχεις προβλέψει όλα σωστά κατά 90%, αλλά αυτό το τελευταίο κομμάτι του 10% διαχωρίζει μια επιτυχία από μια αποτυχία. Αρκετοί Έλληνες φοβούνται μήπως η startup τους δεν πάρει καλό feedback, μήπως κάποιοι πουν ότι δεν είναι αρκετά καλοί.

Μήπως φοβόμαστε ότι μια αποτυχία θα μας «στιγματίσει» ή θα μας κοστίσει ως φήμη στην επόμενη προσπάθειά μας;

Παντού στον κόσμο οι entrepreneurs έχουν αυτό το άγχος, είτε είναι στην Ελλάδα είτε στην Ολλανδία είτε στις ΗΠΑ. Αλλά ακριβώς αυτό πρέπει να μας γίνει συνείδηση: ότι όχι μόνο δεν είναι κακό αυτό, αλλά είναι και αναγκαιότητα. Ο μόνος τρόπος να μάθεις πώς να βελτιώσεις το προϊόν σου ώστε να αρέσει στο κοινό του, είναι από το ίδιο το κοινό σου, από το feedback που θα σου δώσει.

Επομένως, πώς ενδείκνυται να λανσάρουμε κάτι;

Στην φιλοσοφία του Lean startup ο στόχος είναι να λανσάρεις όσο πιο νωρίς, όταν το προϊόν σου δεν είναι αρκετά καλό, μερικές φορές ούτε καν απολύτως έτοιμο, αλλά το λανσάρεις όχι σε 10.000 ανθρώπους αλλά σε 10, ακούς τις παρατηρήσεις τους, και βελτιώνεις ό,τι χρειάζεται μέρα με τη μέρα.

Έχοντας στο μυαλό σου ότι μπορεί να αποτύχεις…

Η αποτυχία για μένα είναι μόνο το να τα παρατάς και να φεύγεις, έχοντας χάσει όλα τα χρήματά σου και μη μπορώντας να συνεχίσεις. Κάθε τι που πηγαίνει λάθος, είναι μια ευκαιρία για να μάθεις. Και αυτός είναι ο βασικός σκοπός δημιουργίας μιας startup: να μάθεις. Να μάθεις πώς να λύνεις ένα πρόβλημα, πώς να καλύπτεις μια ανάγκη. Δεν υπάρχουν έτοιμες απαντήσεις, αλλιώς το πρόβλημα θα ήταν ήδη λυμένο. Είναι σπαζοκεφαλιά οι startups.

Υπάρχει δίχτυ ασφαλείας για όσους ασχολούνται με τις startup;

Η σκληρή αλήθεια, είναι ότι, όπως σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο, υπάρχει κίνδυνος κάτι να μην πάει καλά. Αλλά στις startup όσο μεγάλος είναι ο κίνδυνος, άλλο τόσο μεγάλη είναι και η ανταμοιβή αν όλα πάνε καλά.

Απλώς, σε σχέση με άλλου τύπου επιχειρήσεις, μια startup δεν ισχύει ότι απαιτεί μικρότερο αρχικό κεφάλαιο;

Εξαρτάται. Υπάρχουν 2 ορισμοί για τις startup. Για κάποιους startup σημαίνει μια επιχείρηση που έχει να κάνει με το internet. Για μένα startup είναι κάθε ιδέα που στοχεύει να αλλάξει ένα επιχειρηματικό μοντέλο. Γι’ αυτό ίσως είναι πιο δύσκολη μια startup από μια «κλασική» επιχείρηση: γιατί στην ουσία είναι ένα νέο μοντέλο που ακόμα δεν έχει δοκιμαστεί, δεν έχει αποδειχθεί.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα για τους millennials στην Ελλάδα που έγινε από το kariera.gr σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο (σύντομα η έρευνα θα είναι διαθέσιμη στο kariera.gr), ένα 46% των ερωτηθέντων είπαν ότι ενδιαφέρονται αρκετά στο να εργαστούν σε startup. Πώς το σχολιάζετε αυτό και τι εφόδια ή soft skills πιστεύετε ότι πρέπει να έχει όποιος αποφασίσει να ξεκινήσει μια τέτοια καριέρα;

Είναι σημαντική εμπειρία η startup για όλους και κυρίως όταν είσαι στην αρχή της καριέρας σου. Ακόμα και αν η εταιρεία δεν πετύχει, μαθαίνεις τόσα πολλά για την αγορά και το κοινό που σε ενδιαφέρει. Και η εμπειρία αυτή θα σου είναι πολύτιμη και σε παραδοσιακές επιχειρήσεις γιατί πάντα φέρνει έναν φρέσκο αέρα, μια φρέσκια ματιά.

……………………………..

*O Robin Schuil σήμερα είναι ο ιδρυτής της ελληνικής online πλατφόρμας Vendora.gr, ενώ παράλληλα είναι Entrepreneur in Residence προσφέροντας γνώση και βοήθεια στις startup ομάδες του Orange Grove.Έρχεται στην Ελλάδα περίπου για μια εβδομάδα, κάθε μήνα.

[1] Η μεθοδολογία του The Lean Startup βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Eric Ries που έμελλε να γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς οδηγούς των επίδοξων startuppers ανά τον κόσμο.

 

Του Δημήτρη Φαλλιέρου