«Η βιομηχανία μας δεν σέβεται την παράδοση, το μόνο που σέβεται είναι η καινοτομία», έγραψε τον περασμένο Φεβρουάριο ο κ. Σάτια Ναντέλα, νέος διευθύνων σύμβουλος της Microsoft, στο πρώτο του e-mail προς τους εργαζομένους της εταιρείας. Ακριβώς αυτό, καινοτόμες ιδέες και εφαρμογές που -το κυριότερο- είχαν τη δύναμη να φέρουν ριζικές αλλαγές στη βιομηχανία, επιβραβεύει το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC με τον δεύτερο ετήσιο κατάλογο που περιλαμβάνει τις 50 πιο ριζοσπαστικές εταιρείες. Πρόκειται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αεροδιαστημική, στην κατασκευή λογισμικού, στο λιανικό εμπόριο, στη βιοτεχνολογία και πάρα πολλές από αυτές στηρίζονται στο Διαδίκτυο. Οι ιδρυτές αυτών των εταιρειών στηρίχτηκαν στην καινοτομία, σε νέες ιδέες και τεχνολογία και δημιούργησαν εταιρείες, ορισμένες εκ των οποίων είναι πιθανό να φέρνουν κέρδη δισεκατομμυρίων δολαρίων σε λίγα χρόνια, αν δεν το έχουν καταφέρει ήδη.

Το κατάφεραν γιατί εντόπισαν και εκμεταλλεύτηκαν κενά στην αγορά και τελικά δημιούργησαν προϊόντα που οι άνθρωποι θέλουν ν’ αποκτήσουν.
(http://www.kathimerini.gr/772151/article/oikonomia/die8nhs-oikonomia/oi-50-pio-kainotomes-etaireies-poy-allazoyn-thn-ka8hmerinothta-mas)
Ένα απλό άρθρο στην Καθημερινή που σου γεννά μια σειρά ερωτήματα, μια σειρά αναζητήσεις. Για όλα όσα καινούργια γεννώνται εκεί που δεν το περιμένεις και καλύπτουν πάντα κάποιο κενό ή, «σπρώχνοντας» έξυπνα δημιουργούν χώρο εκεί που φαινόταν να ασφυκτιά η εικόνα.
Αυτή είναι και η ουσία των περισσότερων νέων και επιτυχημένων επιχειρήσεων. Να έχεις την ιδέα, να σκεφτείς το κενό. Να δεις τι δεν υπάρχει, να φανταστείς τι θα μπορούσε να θελήσει ο κόσμος… αργότερα. Θα μου πείτε «ευχαριστώ πολύ». Αν ήμασταν όλοι τόσο μα τόσο απρόβλεπτα ιδιοφυείς, θα ζούσαμε σε έναν άλλον κόσμο. Πολλές φορές όταν ακούω και βλέπω νέους ανθρώπους που ξεκινούν μια επιχείρηση ή μια ιδέα πρωτότυπη που δεν έχω ξανακούσει ποτέ, ειλικρινά εκπλήσσομαι τόσο που σχεδόν σοκάρομαι. Από την ευφυΐα, από αυτό το «κάτι» που κάνει κάποιον να δει πιο μακριά ή και πιο κοντά, πιο αποτελεσματικά. Όταν μάλιστα αυτό το κάτι είναι δίπλα σου, το αυτονόητο και απλό που σε οδηγεί στη φράση «φτου σου, πώς δεν το είχε κανείς πιο πριν;», τότε ακόμη περισσότερο υποκλίνομαι με σεβασμό. Διότι το πιο απλό και κοινό μπορεί συχνά να αποδειχθεί θησαυρός. Και αυτό είναι που με λυγίζει περισσότερο. Διότι αυτοί οι άνθρωποι που βλέπουν όσα εγώ αδυνατώ, σημαίνει πως έχουν θέσει σε λειτουργία ένα κομμάτι του μυαλού τους που στο δικό μου, κοιμάται. Δεν είναι πάντα οι πιο έξυπνοι ανάμεσά μας, αν και ο βαθμός ευφυΐας είναι κάτι που έχει αποδειχθεί επιστημονικά και όπως και να το κάνουμε, είναι κάποιοι που ξεφεύγουν κατά πολύ από τον μέσον όρο. Μα, δεν είναι όλοι όσοι πετυχαίνουν την καινοτομία, οι μικροί «Αϊνστάιν» του σήμερα. Είναι απλώς άνθρωποι που «είδαν» κάτι που λείπει, άνθρωποι που έστρεψαν το βλέμμα λίγο πιο λοξά από τη δεδομένη ευθεία γραμμή που ορίζει το σύστημα, εκείνοι οι «τρελοί» που τόλμησαν να επιχειρήσουν το αδύνατο. Μάλιστα το μυαλό δεν είναι πάντα η καθοριστική παράμετρος, αλλά η βούληση και η πίστη. Η επιμονή.
Πρέπει βέβαια να σου δίνεται και το περιθώριο. Να σου παρέχεται και το ελάχιστο για να προχωρήσεις. Διότι, όσο και να λέμε ότι όποιος θέλει, μπορεί, δεν ισχύει πάντα αυτό. Και στην Ελλάδα, ισχύει όλο και λιγότερο, όταν συχνά το κράτος κάνει τα πάντα για να μην στέκεται αρωγός σε ιδέες όσο και αν ισχυρίζεται το αντίθετο.
Στην εκπομπή “One way ticket” που κατά σύμπτωση έβλεπα χθες νύχτα στη ΝΕΡΙΤ και στο ταξίδι της στο Βερολίνο (http://webtv.nerit.gr/katigories/politismos/berlin/) η δημοσιογράφος Επιστήμη Μπινάζη, συνομιλεί, μεταξύ άλλων, με τον Αλέξανδρο Κρητικό, διευθυντή στο Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών του Βερολίνου. Κατά σύμπτωση και πάλι και ενώ έγραφα αυτό το κείμενο, ακούω να του τίθεται ερώτηση που αφορά στο γιατί στην Ελλάδα δεν ευημερούν οι καινοτομικές επιχειρήσεις. Και ο ειδικός, συμπαθέστατος παρεμπιπτόντως και απολύτως κατανοητός σε αντίθεση με πολλούς οικονομολόγους, αναφέρεται κατ΄ αρχήν στα γραφειοκρατικά εμπόδια των ελληνικών διαδικασιών στησίματος οποιασδήποτε καινοτομικής επιχείρησης και δευτερευόντως στα κλεψίματα των ιδεών και στη γενικότερη ελληνική νοοτροπία που δεν ευνοεί και δεν εμπιστεύεται νέες ιδέες.
Ακούει το κράτος; Ακούνε οι εντεταλμένοι οργανισμοί; Γιατί αν ακούσουν και ανοίξουν και τα μάτια, μπορεί πράγματι να τους αποκαλυφθεί ένα νέος μαγικός κόσμος σε αυτή τη χώρα. Εγώ, μπορεί να στερούμαι ιδεών, αλλά είμαι σίγουρη ότι περπατώ καθημερινά ανάμεσα σε ανθρώπους που τις έχουν και δεν μπορούν να τις κάνουν τίποτα. Πόσο κρίμα…
Μερικές καινοτομικές επιχειρήσεις που φιγουράρουν στον κατάλογο:

Warby Parker:  πουλάει, κυρίως μέσω Ιντερνετ, μοδάτα γυαλιά οράσεως και ηλίου σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τους μεγάλους ανταγωνιστές της, και επιπλέον για κάθε ζευγάρι που πουλάει χαρίζει ακόμη ένα σε κάποιον που το έχει ανάγκη.
Etsy: η οποία ξεκίνησε κατασκευάζοντας μια διαδικτυακή αγορά όπου πωλούνται χειροτεχνήματα και τώρα ετοιμάζεται να επεκταθεί και στην αγορά Β2Β.
Spotify: επιτρέπει στους συνδρομητές της να ακούν εκατομμύρια μουσικά κομμάτια όπου και αν βρίσκονται.
Uber: Τύπου Taxibeat, απλώς καλείς όχι απαραιτήτως ταξιτζή. Εμείς επιμένουμε όμως στο Taxibeat.
ChargePoint: θέλησαν να εκμεταλλευτούν από πολύ νωρίς την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία το 2007 σχεδόν δεν υπήρχε. Σήμερα η εταιρεία έχει εγκαταστήσει περισσότερους από 17 χιλιάδες σταθμούς φόρτισης αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία και την Αυστραλία, ενώ στους πελάτες της, εκτός από ιδιώτες, συγκαταλέγονται εταιρείες όπως η Disney και η Target.
Μία Κόλλια, εξωτ. συνεργάτης kariera.gr, pr@kariera.gr

Αφήστε το σχόλιό σας…