Οι recruiters του kariera.gr, ενώθηκαν για διαφορετικό λόγο αυτή τη φορά, καταθέτοντας ο καθένας την προσωπική του άποψη για το πώς να δεις με άλλη οπτική την κατάσταση που βιώνουμε.

Η αγορά εργασίας και η οικονομία της χώρας μας κατάφερε μετά από μια… απαιτητική (ας είμαστε κόσμιοι) δεκαετία να ανακάμψει σταδιακά και όλα φαίνονταν να κυλούν ομαλά. Αναφερόταν η λέξη «ανάπτυξη» και τα γελάκια δεν ακολουθούσαν ως επωδός. Και μπαμ… μια πανδημία καταφέρνει σε ελάχιστο διάστημα να τα φέρει όλα τούμπα. Ναι, δικαούσαι το πρώτο διάστημα να ζήσεις την κατάσταση και να την επεξεργαστείς όπως κρίνεις. Όμως, πλέον μετά από ένα μήνα ίσως θα έπρεπε να αξιολογήσεις τι θετικό μπορεί να προκύψει και στη συνέχεια ίσως και να το εκμεταλλευτείς.

Τι έχεις μάθει; Ποιες δεξιότητες έχεις ή μπορείς να αναπτύξεις; Πάρε μια ιδέα, γιατί στο kariera.gr θέλουμε να βλέπουμε την θετική όψη όσο δύσκολο και εάν είναι αυτό.

…………………………….

Κωνσταντίνα Γρηγορίου

Professional maturity (a.k.a Εργασιακή ωριμότητα)

Τι είναι πάλι αυτό; Σίγουρα δεν έχει να κάνει πάντως με την ηλικία. Πολύ απλά αφορά στην ικανότητα του εργαζομένου (και όχι μόνο) να αντιδρά σε καταστάσεις με σύνεση και μεθοδικότητα αποφεύγοντας πιθανή ενστικτώδη αντίδραση που μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα. Είναι κάτι που μαθαίνεται; Ναι. Είναι δύσκολο; Ναι. Θα την χρειαστώ την περίοδο του Covid-19; Ουυυυ! (με το σχετικό κούνημα χεριού και το βλέμμα που κοιτάζει ουρανούς και αστέρια). Τι να κάνω; Αρχικά άκου, παρατήρησε και προσπάθησε να έχεις σφαιρική εικόνα στις καταστάσεις που προκύπτουν καθημερινά. Ααα, περιλαμβάνει και πολύ πρωτοβουλία.

Ένα κομμάτι της αφορά στα τυπικά: είμαι συνεπής στα deadlines μου, στα meetings, δεν συμμετέχω σε gossips κλπ. Ας μιλήσουμε όμως, για αυτά που θα σας κάνουν να ξεχωρίσετε μακροπρόθεσμα.

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: Ανακοινώνεται στη δουλειά μας μια αλλαγή. Ενστικτωδώς οι περισσότεροι αντιδρούμε, γιατί αυτό θα μας «ξεβολέψει». Σκεφτείτε όμως πόσα κερδίζει όποιος κινηθεί γρήγορα, κατανοήσει τα οφέλη και αποτελέσει ενδεχομένως φορέα αλλαγής και προς τους υπόλοιπους. Δεύτερο παράδειγμα: Έκανες λάθος. Πάρε την ευθύνη, μην αναζητήσεις δικαιολογίες. Μάθε από αυτό και μην το επαναλάβεις. Τρίτο: Εξελίξου εκτός σφαίρας των τυπικών προδιαγραφών του ρόλου σου (εδώ κολλάει η πρωτοβουλία). Κάνε καλά τη δουλειά σου, αλλά προσπάθησε να κατανοήσεις και πράγματα εκτός αυτής, όπως: Πώς δουλεύει το business; Πώς μπορείς να εμπλακείς σε άλλα project; Ετοιμάσου για το αύριο και μην περιμένεις το αναπάντεχο να σε εξαναγκάσει. Τέταρτο…πέμπτο κλπ. Τα παραδείγματα είναι αμέτρητα.

Σε αυτές όμως τις λίγες λέξεις, θέλω απλώς να φυτέξω τον σπόρο για να σκεφτείτε διαφορετικά. Ναι, Covid-19 sucks αλλά προσωπικά αρνούμαι να σκέφτω μόνο αυτό. Κάντε πράγματα που δε θα προλαβαίνατε να κάνετε υπό άλλες συνθήκες, σκεφτείτε δημιουργικά, προτείνετε στην εταιρεία σας ιδέες (ξέρετε πόσο όμορφες πρωτοβουλίες έχουν προκύψει και βλέπουμε online αυτό το διάστημα;).

Stay safe – stay positive – stay creative – stay growing!

…………

Θωμάς Βόρδος

Resilience (a.k.a Ανθεκτικότητα)

Η ανθεκτικότητα είναι η ικανότητά μας να ανακάμπτουμε γρήγορα και αποτελεσματικά από τις αντιξοότητες και τις αποτυχίες. Η νέα μας καθημερινότητα και οι αλλαγές στον εργασιακό χάρτη μπορεί από τη μία να μας δημιουργούν άγχος, αρνητικά συναισθήματα, αβεβαιότητα και ανασφάλεια για το μέλλον αλλά παράλληλα μας προκαλούν ώστε να μάθουμε να απομονώνουμε τα αρνητικά, να επικεντρωνόμαστε στα θετικά και να προχωράμε μπροστά γιατί – ναι, η ζωή, αν και λίγο διαφορετική, θα συνεχιστεί και μετά τη καραντίνα! Η προσαρμογή στις νέες συνθήκες απαιτεί να δούμε τα πράγματα από άλλη οπτική γωνία, να κάνουμε αλλαγές και ίσως να κάνουμε και πράγματα για πρώτη φορά. Αυτό, αν και τρομακτικό, μπορεί να μας ωφελήσει και σε επαγγελματικό επίπεδο καθώς θα επανέλθουμε πιο δυνατοί και πιο έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις και δυσκολίες στο μέλλον. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα να βιώσεις μια επαγγελματική αποτυχία ή θα λάβεις αρνητικό feedback ή θα χρειαστεί να διαχειριστείς μια μεγάλη αλλαγή στη δουλειά σου θυμήσου ότι δεν είναι τόσο τρομερό όσο φαίνεται στην αρχή και ότι μπορείς (ή μάλλον επιβάλλεται) να το ξεπεράσεις! Άλλωστε, αν και cliché, ό,τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό.

…………………………..

Τάσσος Μάμμας

Problem solving (a.k.a Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων)

ΟΚ, ας μη γελιόμαστε, ζούμε μια πολύ περίεργη κατάσταση που, δυστυχώς, κανένας αυτή τη στιγμή δε μπορεί να σου πει με σιγουριά τι μέλλει γενέσθαι. Σε μια κατάσταση/πρόβλημα, λοιπόν, που ήρθε για να μείνει (ελπίζουμε για λίγο), το πώς το διαχειρίζεσαι είναι βασικότατο (άκουσε με, κάθε μέρα μού δημιουργώ προβλήματα και ξέρω). Το γιατί τώρα ή το γιατί σε εμάς που μπορεί να πεις είναι απόλυτα εύλογο και κατανοητό (δε σου κρύβω, το είπα και εγώ). Ο θυμός και το άγχος είναι επίσης απόλυτα κατανοητές αντιδράσεις. Βλέπεις, για να συναντήσεις πάλι μια αντίστοιχη πανδημία πρέπει να πας πολλά χρόνια πίσω (στις μεγάλες εξ αυτών δεν ήμασταν καν γεννημένοι).

Η επαγγελματική σου καθημερινότητα έχει επηρεαστεί και βρίσκεσαι, μάλλον, με την αμφιβολία συντροφιά. Για ΌΛΑ τα παραπάνω δε μπορείς να κάνεις απολύτως τίποτα, όσο να αγχωθείς και να στεναχωρηθείς (επαναλαμβάνω, εύλογα). Ωστόσο, κάτι μπορείς να αλλάξεις και να βελτιώσεις, και αυτό είναι ο εαυτός σου! Εάν έχεις χρόνο λόγω μειωμένων ωρών, ξεκίνα online μαθήματα τα οποία θα σε ενισχύσουν επαγγελματικά. Αν δεν έχεις εργασία, τότε πρέπει να προσθέσεις και κάτι άλλο: δικτυώσου! Αν σου ακούγονται κοινότυπα τα παραπάνω, ας το κάνουμε ενδιαφέρον.  Αν αναζητάς εργασία ή επιθυμείς να αλλάξεις, όρισε 40’ κάθε μέρα, σκάναρε την αγορά και κάνε επικοινωνίες με HR επαγγελματίες της αγοράς, για παράδειγμα να ένας (επικοινώνησε όμως, δε το έβαλα τσάμπα το hyperlink)!

…………………..

Γιώτα Παπαγεωργίου

Time management (a.k.a Διαχείριση χρόνου)

Πόσο δύσκολο είναι πολλές φορές να βάλεις προτεραιότητες και να διαχειριστείς τον χρόνο σου; Σκέψου πόσο μάλλον να είσαι σε συνθήκες work-from-home. Αρχικά, πρέπει να βρεις τρόπους να συγκεντρώνεσαι, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή σου και «χάνεις» παραγωγικό χρόνο. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που δύνανται να σε βγάλουν από το mood εργασίας, είτε η παρουσία κάποιου στο σπίτι, είτε κάποια personal tasks που θες να κάνεις (μην βάλεις πλυντήριο εντός του 8ώρου!), είτε το κατοικίδιο σου, είτε τα social media, είτε άσκοπα search, είτε, είτε… (η λίστα δεν τελειώνει). Υπάρχουν πολλά μικρά tips για να έχεις πιο παραγωγικό χρόνο εργασίας. Μπορείς αρχικά να κλείσεις tabs από social media, να βάλεις το κινητό με την οθόνη να κοιτάει το τραπέζι, να φτιάξεις ένα ρεαλιστικό to-do-list, να δημιουργήσεις συνθήκες γραφείου (μην δουλεύεις στο κρεβάτι!), να μην αποφεύγεις να κάνεις διάλειμμα για φαγητό ή να κινείσαι λίγο, «εκμεταλλεύσου» το flexibility π.χ. επικοινώνησε τηλεφωνικά το απόγευμα (αν δεν είσαι πρωινός τύπος!) και το πρωί κάνε άλλου τύπου tasks… Αν καταφέρεις να διαχειριστείς παραγωγικά τον χρόνο σου στην καραντίνα, είναι σίγουρο ότι το time management είναι το skill που ήρθε για να μείνει…

………………………

Τόνια Τζίτζη

Digital Transformation (a.k.a Ψηφιακός μετασχηματισμός)

Κι έρχεται η μέρα που λόγω καραντίνας προσωπικής και συλλογικής ασφάλειας, σου ανακοινώνεται ότι θα χρειαστεί να εργαστείς από το σπίτι. Η βασική σου ερώτηση – σε περίπτωση που δεν  σου ήταν ήδη οικεία αυτή η μορφή εργασίας- είναι «Πώς;». Εδώ έρχεται και η έννοια του digital transformation.

Είναι πραγματικά απίθανο πώς μια πανδημία κατάφερε μέσα σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα ό,τι προσπαθούσαν να εξηγήσουν ως αυτονόητο τόσοι άνθρωποι όλα αυτά τα χρόνια. Μπορεί κάποιος να εργαστεί από το σπίτι και μάλιστα το ίδιο αποδοτικά.

Η ψηφιακή προσαρμογή τον τελευταίο μήνα καλπάζει. Οι ανάγκες σε κέντρα δεδομένων και υπολογιστικών συστημάτων αυξάνονται και το ίδιο αυξάνονται και οι ψηφιακές επενδύσεις στον ιδιωτικό τομέα (σκεφτείτε μόνο ότι στις υπηρεσίες e-banking των τραπεζών προστέθηκαν περισσότεροι από 100.000 συνδρομητές τις τελευταίες μέρες).

Μέσα σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα ο κόσμος – αναγκαστικά μεν, ας βλέπουμε τη θετική πλευρά δε- εξοικειώθηκε με την μεταφορά όλης της καθημερινότητάς του σε ένα virtual περιβάλλον. Ανέπτυξε digital skills γρηγορότερα απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς και μπήκε στη διαδικασία να αναζητήσει και από μόνος του επιπλέον εργαλεία που θα μπορέσουν να βελτιστοποιήσουν τις διαδικασίες. Απόρροια των παραπάνω φυσικά ήταν και η ανάπτυξη των επιπλέον δεξιοτήτων που συνοδεύουν όλη αυτή την κατάσταση: καλύτερη και ουσιαστικότερη επικοινωνία, σωστός καταμερισμός χρόνου (που ήδη διαβάσατε πιο πάνω), οργάνωση, προσαρμοστικότητα κλπ.

Η ανησυχία μου έγκειται στο εξής: Θα μπορέσουμε άραγε να αναγνωρίσουμε και να διατηρήσουμε όλη αυτή την ανάπτυξη έχοντας ως στόχο μόνο την εξέλιξη ή επιστρέφοντας στο γραφείο μας θα κλείσουμε την πόρτα σε όσα μάθαμε;

……………………….

Νίκος Τσίφτης

Proactiveness & productiveness (a.k.a. Προδραστικότητα &Παραγωγικότητα)

Μία πρόκληση που συνεπάγεται από το καθεστώς της τηλεργασίας, είναι το κατά πόσο θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε την παραγωγικότητά μας. Η πραγματικότητα είναι ωστόσο, ότι μέσω αυτής της κατάστασης, μπορούμε γίνουμε ακόμη πιο proactive (να είμαστε δηλαδή ένα βήμα μπροστά, να παίρνουμε πρωτοβουλίες, να έχουμε plan B, να προλαμβάνουμε πιθανά προβλήματα, να αξιοποιούμε μελλοντικές ευκαιρίες…) και κατ’ επέκταση, ακόμη πιο παραγωγικοί στο αποτέλεσμα και στην ποιότητα της δουλειάς μας.

Η τηλεργασία είναι ένα πιο αυτόνομο και ανεξάρτητο στυλ εργασίας, στο οποίο δεν υπάρχει η φυσική παρουσία των συναδέλφων και των προϊσταμένων, συνεπώς ο κάθε εργαζόμενος οφείλει αρκετές φορές να ψάχνει μόνος του την εκάστοτε λύση και παράλληλα να είναι προετοιμασμένος να δώσει τις σωστές και πιο κατάλληλες απαντήσεις.

Επιπλέον, οργανώνει τη δουλειά του με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε όχι μόνο να μην παραλείψει το καθιερωμένο to do list του, αλλά παράλληλα να είναι και εντός όλων των χρονοδιαγραμμάτων.

Ο εργαζόμενος γνωρίζοντας πως το Work From Home περιβάλλεται από περισσότερους περισπασμούς, αυτο-οργανώνεται περισσότερο, προκειμένου να παραμείνει το ίδιο παραγωγικός και αποδοτικός και επιπρόσθετα να είναι προσηλωμένος στα project και στα καθήκοντα που έχουν την μεγαλύτερη προτεραιότητα.

Τέλος, επειδή όλοι είμαστε μέλη μια ομάδας και θέλουμε να διατηρήσουμε αυτό το αίσθημα της συναδελφικότητας και της συνεργασίας, παίρνουμε την πρωτοβουλία να επικοινωνούμε πιο συχνά και με μεγαλύτερο ζήλο.

……………………………

*Δείτε όλες τις λύσεις και δράσεις του Hiring Solutions εδώ, και τα Webinars που διοργανώνουν, εδώ.