Ένας όρος που έχει μπει για τα καλά στις ζωές των ανθρώπων, κυρίως των νέων ηλικιακά, την τελευταία δεκαετία και έχει βαλθεί να αλλάξει άρδην τον τρόπο με τον οποίο σκέπτονται το επαγγελματικό τους γίγνεσθαι.

Από τον Νίκο Βόπη

Την τελευταία δεκαετία (και λίγο παραπάνω) έχει μπει για τα καλά ο όρος “entrepreneurship” στη ζωή των Ελλήνων, κυρίως των νέων, οι οποίοι έχουν τα εφόδια και τις φιλοδοξίες να δημιουργήσουν κάτι που θα έχει τη φιλοσοφία τους και θα μπορέσει να αφήσει το αποτύπωμά τους ες αεί, στον οποιοδήποτε τομέα επιχειρούν. Από το εμπόριο μέχρι τις ανθρωπιστικές επιστήμες και από τους τεχνολογικούς κλάδους μέχρι τις τέχνες τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται άνθρωποι νέοι που καινοτομούν και δείχνουν να εξελίσσουν την ανθρωπότητα βασιζόμενοι στις ιδέες τους και στις ανάγκες της εποχής. Στην Ελλάδα ωστόσο υπάρχουν αρκετά εμπόδια, κυρίως γραφειοκρατικά, για να μπορέσει ένας νέος να εξελίξει τις ιδέες του και να δοκιμάσει το επιχειρείν αλλά αρκετοί είναι αυτοί που πηγαίνουν κόντρα στο ρεύμα και δικαιώνονται από την επιλογή τους.

Πίσω από την έννοια του entrepreneur κρύβονται αρκετές παγίδες καθώς το μυαλό των περισσότερων που ακούν τον εν λόγω όρο πηγαίνει σε νέους επιχειρηματίες, συνήθως κάτω των 30, οι οποίοι έχουν στόχο να γίνουν εκατομμυριούχοι επενδύοντας χρόνο και χρήμα στην εκάστοτε ιδέα που έχουν.

«Entrepreneur είναι αυτός που έχει την ικανότητα και την προθυμία να αναπτύσσει, να οργανώνει και να διαχειρίζεται ένα επιχειρησιακό εγχείρημα μαζί με οποιονδήποτε από τους κινδύνους του προκειμένου να αποκομίσει κέρδος». Ο ορισμός του entrepreneurship από το Business Dictionary

Όλα καλά μέχρι εδώ. Υπάρχουν όμως και μερικοί αστάθμητοι παράγοντες (χώρα, εργασιακές απαιτήσεις και συνθήκες, ζήτηση αγοράς, πρωτοτυπία), οι οποίοι τις περισσότερες φορές δεν υπολογίζονται από τους νέους -με όρεξη για δουλειά και δημιουργία- επιχειρηματίες με αποτέλεσμα όλα τα όνειρά τους να πηγαίνουν στον κάλαθο των αχρήστων και να συμβιβάζονται με μία μέτρια θέση εργασίας, η οποία τους αποφέρει τα επαρκή για να επιβιώσουν/ζήσουν.

Μία πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα του διαΝΕΟσις αποδεικνύει πως στην Ελλάδα πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η οικογένεια. Αυτή είναι που αποφασίζει στις περισσότερες των περιπτώσεων το πώς μεταβιβάζονται οι πόροι και οι αξίες από γενιά σε γενιά και αυτό είναι που εμποδίζει κιόλας, πολλές φορές, την υλοποίηση πρότυπων ιδεών.

Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρει ο Παναγιώτης Γκιόκας, founder και CEO της Mentor  σε συνέντευξή του, το να είναι κάποιος, νέος επιχειρηματίας είναι ιδιαίτερα γοητευτικό και αποτελεί μία εμπειρία ζωής και μαζί του θα συμφωνήσει και ο co founder της isostevia, Αντώνης Παναγώτας, ο οποίος έρχεται να προσθέσει πως ένας entrepreneur θα πρέπει να διαθέτει ένα “πακέτο” προσόντων και σαφώς υπομονή για να μπορέσει η επιχείρησή του να ανέβει τον ανηφορικό δρόμο της επιτυχίας.

Ο όρος “entrepreneurship” βρίσκει εφαρμογή σε οτιδήποτε πρωτοποριακό μπορεί να εμφανιστεί στην κοινωνία. Άκρως ενδιαφέρον παράδειγμα αυτό του Γιώργου Παπαγιαννάκη και της OramaVR όπου εκπαιδεύουν χειρουργούς για πρώτη φορά μέσω εικονικής πραγματικότητας. Σε έναν τελείως διαφορετικό κλάδο, ο Χρήστος Ραφτογιάννης και η CityCrop έχουν δημιουργήσει ένα θερμοκήπιο εσωτερικού χώρου hi-tech και μέσω της εφαρμογής που παρέχει η εταιρεία του, ο χρήστης μπορεί να ελέγχει πλήρως το θερμοκήπιό του μέσω του τηλεφώνου του, οπότε καταλαβαίνουμε το πόσο ευρύ είναι το φάσμα του επιχειρείν αρκεί να υπάρχει φαντασία, μεράκι και πλάνο.

Στοιχεία που διαθέτουν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι που θεωρούνται entrepreneurs είναι η όρεξη για δουλειά στο έπακρο, η απεριόριστη αγάπη γι' αυτό που κάνουν, οι βαθιές συγκινήσεις που λαμβάνουν από τις επιτυχίες και τις αποτυχίες, η θέληση του να ξεπεράσουν τα όριά τους και να φτάσουν την ιδέα τους όσο πιο μακριά γίνεται. Όλα τα παραπάνω συνεπάγονται άπειρες θυσίες, αμέτρητες ήττες αλλά και πολλές χαρές αλλά πρώτα θα πρέπει να είστε σίγουροι διότι κάθε επιτυχία προϋποθέτει την απόφαση για προσπάθεια.

Photo by Andreas Klassen on Unsplash