Ο άνθρωπος πίσω από το «Αναπτύσσω έξυπνα την επιχείρησή μου» μίλησε στο kariera.gr για τα έξυπνα brands, τις επιχειρήσεις και τους έξυπνους ανθρώπους που πάνε τον κόσμο μας μπροστά.

Με 18 χρόνια στο μάρκετινγκ,  ο Θέμης Σαρανταένας είναι πλέον σε αυτό το χρονικό σημείο που συνδέει τα ατού που μπορεί να σου δώσει η εμπειρία, με τα ατού που σου δίνει η νέα εποχή. Πολυσχιδής, ιδρυτής του ‘Αναπτύσσω έξυπνα την επιχείρησή μου’, συγγραφέας, παρουσιαστής και ιθύνων νους πίσω στην εκπομπή Marketing in Practice στο οικονομικό κανάλι SBC, ομιλητής και όχι απλώς ένα σύμβουλος αλλά πιστοποιημένος από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδας. Για την… ολιστική αυτή ικανότητα που έχει να στηρίζει πολλά γνωστά brands και ανθρώπους, τον πλησιάσαμε, και μας μίλησε για το πώς είτε ως επιχειρηματίες είτε ως εργαζόμενοι μπορούμε να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί στο σημερινό δύσκολο περιβάλλον.

Ασχολείσαι ενεργά με την «έξυπνη ανάπτυξη επιχείρησης». Τι σημαίνει «έξυπνη» στην εποχή που ζούμε;

Ο όρος «έξυπνη» -έτσι όπως εγώ τον χρησιμοποιώ στην επαγγελματική μου καθημερινότητα- σημαίνει πολυδιάστατη. Όπως ακριβώς και η εποχή στην οποία ζούμε. Ο σύγχρονος επιχειρηματίας οφείλει να είναι καινοτόμος, ανοιχτόμυαλος, τολμηρός, οικονόμος αλλά και να λειτουργεί πάντα έχοντας μια στρατηγική. Η έξυπνη ανάπτυξη της επιχείρησης στηρίζεται ακριβώς εκεί: στην ύπαρξη στρατηγικής στα μέτρα και στις δυνατότητες του κάθε επιχειρηματία, μετρήσιμη και εφικτή. Έτσι για κάθε επιχειρηματία πελάτη μου, σχεδιάζω μια στρατηγική ανάπτυξης μέσα από το μάρκετινγκ, με χαμηλό ρίσκο και με πολλές πιθανότητες επιτυχίας.

              Θέμης Σαρανταένας                             Θέμης Σαρανταένας

Ποια είναι τα βασικά λάθη που βλέπεις αυτά τα χρόνια στις επιχειρήσεις να επαναλαμβάνονται;

Αρχικά να αναφέρω πως, στα δύσκολα αυτά χρόνια, έχω δει πολλές επιχειρήσεις και πολλούς επιχειρηματίες να κάνουν την διαφορά. Η επιχειρηματικότητα ως έννοια εμπεριέχει ρίσκο, οπότε είναι λογικό και θεμιτό ο κάθε επιχειρηματίας αλλού να κερδίζει και αλλού να χάνει. Μετά από 18 χρόνια στον χώρο του μάρκετινγκ, μπορώ να συνοψίσω όσα έχω δει σε τρεις κατηγορίες λαθών: 1) διστακτικότητα στην επένδυση του μάρκετινγκ (είτε γιατί δεν υπάρχει budget είτε γιατί δεν το θεωρούν προτεραιότητα) – Θυμίζω πως αν δεν επενδύσεις δεν θα πάρεις! 2) αδυναμία κατανόησης των social media. Τα κοινωνικά δίκτυα είναι κοινότητες και παρέες. Μόνο αν μιλήσεις την γλώσσα τους θα γίνεις μέλος τους και τότε θα μπορέσεις να τους πείσεις να αγοράσουν αυτό που προσφέρεις. Αλλιώς θα είσαι για πάντα ένα ξένο στοιχείο. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες σήμερα ασχολούνται μεν με τα κοινωνικά δίκτυα, χάνοντας δε την ουσία. 3) Τέλος, ένα ακόμα λάθος που συναντώ συχνά είναι ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες επιλέγουν να συνεργαστούν με φίλους και συγγενείς, κάτι που οδηγεί σε συγκρούσεις και φυσικά χαμηλή παραγωγικότητα γιατί η επιλογή των συνεργατών δεν γίνεται βάσει κριτηρίων αλλά βάσει δεσμών. Τέτοιες συνεργασίες δημιουργούν απίστευτα προβλήματα και εγκλωβίζουν τον επιχειρηματία.

Θέμης Σαρανταένας

Ένας υποψήφιος εργαζόμενος τι μπορεί και τι του συστήνεις να προσέξει σε μια επιχείρηση στην οποία ψάχνει δουλειά; Πώς μπορεί να καταλάβει αν είναι μια βιώσιμη-υγιής επιχείρηση ώστε να μην έρθει αντιμέτωπος με δυσάρεστες εκπλήξεις;

Ακούμε καθημερινά πολλές άσχημες περιπτώσεις και μερικοί εργοδότες εκμεταλλεύονται την οικονομική κατάσταση της χώρας με αποτέλεσμα να μην είναι σωστοί απέναντι στους υπαλλήλους τους (ώρες εργασίας, ένσημα, μισθούς κλπ). Τα τελευταία χρόνια σε συνεντεύξεις συναντάς νέους όλο και πιο απογοητευμένους και επιφυλακτικούς λόγω μιας άσχημης προηγούμενης επαγγελματικής τους εμπειρίας. Αυτό που θέλω να θυμίσω στους υποψηφίους είναι πως δεν αξιολογείται μόνο ο υποψήφιος αν κάνει για την δουλειά, αλλά και ο εργοδότης εάν κάνει για εργοδότης. Έτσι, το πρώτο βήμα για έναν υποψήφιο είναι να ρωτήσει φίλους και γνωστούς για την επιχείρηση που τον ενδιαφέρει, και μετά εάν προσληφθεί να δώσει στον εαυτό του 1 μήνα διορία να αξιολογήσει τον εργοδότη σε θέματα συμπεριφοράς, ωραρίου και αμοιβών. Ένας μήνας είναι αρκετός για να βγάλει κάποιος συμπεράσματα, φυσικά αν μελετήσει τα στοιχεία σωστά αποφορτισμένος χωρίς συναίσθημα. Ένας καλός υποψήφιος με προσόντα που «πωλούν», δεν θα μείνει χωρίς εργασία για πολύ!

«Αυτό που θέλω να θυμίσω στους υποψηφίους είναι πως δεν αξιολογείται μόνο ο υποψήφιος αν κάνει για την δουλειά, αλλά και ο εργοδότης εάν κάνει για εργοδότης».

Αν δούμε τον εαυτό μας ως brand το οποίο πρέπει να πουλήσουμε, ποιες είναι για σένα οι 3 συμβουλές-κλειδιά για να το κάνουμε σωστά;

Το personal branding είναι ένα από τα βασικότερα εργαλεία που μας βοηθάει να βρούμε πελάτες και δουλειά. Το χτίσιμο της εικόνας μας είναι καθαρό μάρκετινγκ και διέπεται από τις ίδιες αρχές και τους ίδιους κανόνες. Έτσι τα τρία βασικά που πρέπει να γίνουν για το επιτυχημένο χτίσιμο μιας εικόνας είναι: α) Στοχοθεσία: «τι θέλω να πετύχω;» και η εξειδίκευση «σε τι είμαι ειδικός; (expert)». Ανάλογα τον στόχο βλέπω τι προσόντα και πτυχία μου λείπουν και τα αποκτώ β) Εικόνα: γιατί υπάρχει μία μόνο ευκαιρία για πρώτη εντύπωση. Δηλαδή το πως ντύνομαι, την κοινωνική μου μόρφωση και φυσικά την παρουσία μου στα social media γ) Χτίζω ένα δυνατό pitch phrase για κάθε νέα γνωριμία που οδηγεί στο «πες μου κι άλλα για σένα».

Θέμης Σαρανταένας

Ένας εργαζόμενος, εκ των έσω, μπορεί  να συμβάλλει στην έξυπνη ανάπτυξη της επιχείρησης στην οποία δουλεύει; Με ποιον τρόπο;

Φυσικά και μπορεί! Αρκεί να είναι κινητοποιημένος, παθιασμένος και σωστά εκπαιδευμένος από τον επιχειρηματία. Μην ξεχνάτε πως οι άνθρωποι (People) είναι ένα από τα 7Ps του παραδοσιακού μάρκετινγκ και άρα επιδρούν πολύ στην επιτυχία του marketing mix και φυσικά στην ανάπτυξη (ή στην πτώση) μιας επιχείρησης. Για να πληροί όμως τις τρεις προϋποθέσεις ο εργαζόμενος (κινητοποίηση, πάθος και εκπαίδευση) πρέπει να υπάρχει ισχυρό και άρρηκτο ψυχολογικό συμβόλαιο (psychological contract) μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου. Όμως, πόσοι εργοδότες σήμερα το τηρούν;

Συνέντευξη στον Δημήτρη Φαλλιέρο

*Ο Θέμης Σαρανταένας είναι Σύμβουλος Μάρκετινγκ Ανάπτυξης Επιχειρήσεων & Επιχειρηματιών, πιστοποιημένος Senior Consultant από τον ΣΕΣΜΑ και ιδρυτής του «Αναπτύσσω έξυπνα την επιχείρησή μου», με δράση σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κύπρο.

Περισσότερα links:

http://www.marketingconsultant.gr

https://www.facebook.com/marketingconsultant.gr/

LinkedIn: gr.linkedin.com/in/themissarantaenas