Στην εποχή μας, μοιάζει ανέφικτο να καταφέρουμε την ισορροπία ζωής μας και της δουλειάς μας. Παρ΄ όλα αυτά, μικρές αλλαγές μπορεί να μας βοηθήσουν πολύ. Mήπως το φετινό φθινόπωρο θα μπορούσε να σημάνει την αρχή για μια καλύτερη ζωή;  

Η τεχνολογία καθιστά τους εργαζόμενους προσβάσιμους όλο το 24ωρο και ο φόβος της ανεργίας μας κάνει το 94% να δουλεύει πάνω από 50 ώρες την εβδομάδα, ενώ το 50% αυτών δηλώνει ότι δουλεύει 65 ώρες, σύμφωνα με έρευνα του Harvard Business School. Και όλοι οι ειδικοί, φυσικά, συμφωνούν πως η ατελείωτη απασχόληση με την εργασία, ακόμη και εμμέσως, βλάπτει τις σχέσεις, την υγεία και πάνω από όλα την αναζήτηση της ευτυχίας. Υπάρχουν τρόποι να συγκρατήσουμε αυτό το στρες και να κερδίσουμε κομμάτια της ζωής μας πίσω. Αλλωστε, πολλές συνήθειες παγιώνονται είτε από κεκτημένη ταχύτητα είτε από ανασφάλειες, που δεν είναι τόσο βάσιμες τελικά.

1. Ελεγχος της τελειομανίας
Oι περισσότεροι τελειομανείς άνθρωποι έχουν αναπτύξει αυτή την τάση στη μικρή ηλικία, όταν έπρεπε και ήθελαν να είναι πρώτοι στα μαθήματα, στον αθλητισμό και στις παρέες τους. Και όσο είσαι μικρός, αυτό έχει μικρό κόστος. Μεγαλώνοντας όμως, και όσο αυξάνονται τα όσα πρέπει κάποιος να διαχειριστεί, αυτό μπορεί να γίνει απελπιστικό. Όπως έγραψε λοιπόν και η executive coach Marilyn Puder-York, PhD, στο TheOfficeSurvivalGuide: «Οσο περνούν τα χρόνια, είναι δύσκολο, νευρολογικά και ψυχολογικά, να συντηρείς την τελειομανία. Η καλύτερη λύση είναι να θέτεις προτεραιότητες και να επιχειρείς το σωστό και καλό αλλά όχι πάντα το τέλειο».

2. Αποσύνδεση
Ασφαλώς και η τεχνολογία έχει διευκολύνει τις ζωές μας σε μεγάλο βαθμό: έχει αλλάξει τον κόσμο, έχει ανοίξει χιλιάδες δουλειές και έχει, για πάντα, μεταμορφώσει τον τρόπο εργασίας. Ωστόσο, δεν έχει λειτουργήσει μόνο εποικοδομητικά, αλλά έχει δημιουργήσει και πολλά, νέα, προβλήματα. Ένα από αυτά, αφορά στη δυνατότητα συνεχούς προσβασιμότητας στη δουλειά. Η μέρα μοιάζει να μην τελειώνει ποτέ, η ανησυχία για την εργασία επίσης. Ο Ρόμπερτ Μπρουκς, καθηγητής ψυχολογίας του Harvard Medical School και συν-συγγραφέας του ThePowerofResilience: AchievingBalance, ConfidenceandPersonalStrengthinYourLife, λέει: «Υπάρχουν φορές, όταν πρέπει να κλείνεις το τηλέφωνό σου και να απολαμβάνεις τη στιγμή». Ο Μπρουκς ισχυρίζεται πως οι ειδοποιήσεις στο τηλέφωνο διακόπτουν την ηρεμία του ελεύθερου χρόνου και επιδεινώνουν το στρες σε σημαντικό βαθμό. «Μην στέλνετε, λοιπόν, μηνύματα στο παιδί σας όταν παίζει ποδόσφαιρο με τους φίλους του και μην στέλνετε επαγγελματικά emails όταν είστε κάπου με την οικογένειά σας. Κάντε αληθινά ποιοτικό, τον ποιοτικό σας χρόνο. Oι άνθρωποι που δεν αντιδρούν στα updates της δουλειάς τους, εκτός δουλειάς, γίνονται περισσότερο ανθεκτικοί και σε άλλους τομείς, έχουν μεγαλύτερο έλεγχο της ζωής τους και τελικώς, έχουν λιγότερο άγχος».

3. Ασκηση και περισυλλογή
Ακόμη και όταν έχουμε πολλή δουλειά, υπάρχουν στοιχειώδη πράγματα που δεν παραλείπουμε να κάνουμε: τρώμε, πηγαίνουμε στο μπάνιο, κοιμόμαστε. Και όμως, την πιο σπουδαία δραστηριότητα από όλες, που είναι η άσκηση, την παραβλέπουμε. Η γυμναστική, ωστόσο, είναι αυτή που ανεβάζει τις ευεργετικές, τον οργανισμό, ενδορφίνες, φτιάχνει τη διάθεσή μας και συχνά μας προετοιμάζει για την ώρα του διαλογισμού (ή πείτε όπως θέλετε τέλος πάντων, εκείνο το διάστημα ηρεμίας και αυτοσυγκέντρωσης που προσφέρετε –αν το προσφέρετε- στον εαυτό σας, καθημερινά), σύμφωνα με την Mayo Clinic. H γνωστή Αμερικανίδα Marilyn Puder-York, ψυχολόγος και executive coach πολλών διάσημων και επιτυχημένων επαγγελματιών και τεράστιων εταιρειών (http://www.marilynpuder-york.com/) , το υποστηρίζει σθεναρά: «Όταν μιλώ για ισορροπία, δεν αναφέρομαι μόνο στη δουλειά – αν δεν υπάρχει αυτοϊκανοποίηση, τότε το σώμα, η ψυχή και το μυαλό δεν μπορούν να ανανεωθούν». Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να αφιερώνουμε στον εαυτό μας, ώρα χαλάρωσης. Αν δεν κάνουμε yoga, για παράδειγμα, μπορούμε να ξεκινήσουμε με ελαφριές, ρυθμικές αναπνοές με κλειστά τα μάτια για πέντε λεπτά, πρωί και βράδυ.

Οι ασκήσεις που μπορούμε να κάνουμε απαιτούν ελάχιστη προσπάθεια ενώ αποδίδουν τεράστια οφέλη. Ο ψυχοθεραπευτής, Bryan Robinson, επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της North Carolina και συγγραφέας του βιβλίου Chained to the Desk, εξηγεί πως το αυτόνομο νευρικό μας σύστημα περιλαμβάνει το συμπαθητικό νευρικό σύστημα (η απάντηση του σώματός μας στο στρες) και το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα (η ξεκούραση του σώματος και η χώνεψη). «Το κλειδί είναι να βρεις κάτι που να διεγείρει το παρασυμπαθητικό νευρικό σου σύστημα. Οι μικρές αναπνοές και κάποιες ασκήσεις διαλογισμού, αποτελούν μια πολύ καλή αρχή. Όσο περισσότερο το δουλεύετε, τόσο περισσότερο ενεργοποιείται το παρασυμπαθητικό και μάλιστα διαρκούν τα αποτελέσματα. Σταδιακά, βλέπουμε μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας».

 

4. Ορια σε ανθρώπους και δραστηριότητες που είναι «χάσιμο χρόνου»
Κατ’ αρχήν, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τι είναι σημαντικό στη ζωή μας. Και επειδή αυτό διαφέρει για τον καθέναν μας, καλό είναι να μην επηρεαζόμαστε αλλά να ορίζουμε αυστηρά τις δικές μας προτεραιότητες και ανάγκες. Τότε μόνο, μπορούμε να αφιερώσουμε ποιοτικό χρόνο σε δραστηριότητες και ανθρώπους και να αξίζει. Εχοντας αυτό υπόψη, γίνεται δυνατό να αφαιρέσουμε τα περιττά από τη ζωή μας. Αν, για παράδειγμα, τα μέιλ ή το facebook μας απορροφούν χρόνο άσκοπα, προσθέτοντάς μας άγχος, τότε θα πρέπει να το σταματήσουμε και να αφιερώνουμε συγκεκριμένες ώρες για αυτό. Δεν φαντάζεστε πόσο έχει αλλάζει η ζωή μου, όταν κλείνω, ακόμη και το κινητό τηλέφωνο στο σπίτι μετά από κάποια ώρα!
Το επόμενο βήμα, αφορά στους ανθρώπους και δη στους συναδέλφους. Μας παρασύρουν σε καφέδες χωρίς λόγο; Μας απασχολούν στο τηλέφωνο, απλώς για να τα βγάλουν από μέσα τους χωρίς να είναι κοντινοί μας άνθρωποι; Πρέπει να βρούμε έναν κομψό τρόπο για να απομακρυνθούμε ή για να βάλουμε κάποια όρια. Όπως ξέρουμε, ο ελεύθερος χρόνος –και συνεπώς, ποιοτικός- είναι η μεγαλύτερη πολυτέλεια της εποχής μας. Πρέπει να τον σεβαστούμε για να το σεβαστούν και οι άλλοι. Και αν κάποιοι θεωρούν κάτι τέτοιο, εγωιστικό, ας γνωρίζουν ότι όσο πιο ισορροπημένος είναι κάποιος στη δική του ζωή, τόσο καλύτερος φίλος, σύντροφος και συνάδελφος είναι.
5. Aλλάζουμε δομή, αλλάζουμε ρυθμό
Συχνά, η ρουτίνα μας είναι τόσο βαθιά ριζωμένη που πιστεύουμε πως οι συνήθειές μας δεν αλλάζουν με τίποτα, πως μόνο έτσι μπορούμε να ζούμε. Αλήθεια, έχετε ρωτήσει ποτέ τον εαυτό σας: Ποιες αλλαγές θα μπορούσαν να κάνουν τη ζωή μου καλύτερη; Η Puder-York αναφέρει ένα περιστατικό με γυναίκα σε υψηλή θέση σε εταιρεία, που μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά είναι αλήθεια ότι συμβαίνει συχνά. Το στέλεχος, λοιπόν, της εξομολογήθηκε πως κάθε βράδυ, επί 20 χρόνια, είχε συνηθίσει να μαγειρεύει στον άνδρα της. Όσο, όμως, τα χρόνια περνούσαν και εκείνη είχε περισσότερη δουλειά, η διαδικασία αυτή της προκαλούσε μόνο στρες, και όλο και περισσότερο στρες. Η Puder-York της συνέστησε φυσικά να το συζητήσει μαζί του και να βρεθεί μία άλλη λύση.
Με δυο λόγια, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ποιες καθημερινές συνήθειες μας ταλαιπωρούν πολύ και να αρχίσουμε να τις διαχειριζόμαστε. Αν εμείς οι ίδιοι δεν σταματήσουμε τα όσα μας αγχώνουν, δεν πρόκειται να το κάνει κάποιος για εμάς. Είναι, επίσης, απίστευτο, το πώς προσαρμόζονται οι άλλοι σε νέα δεδομένα που μας αφορούν όταν εμείς τα νιώθουμε και το δείχνουμε με τον σωστό τρόπο. Και μετά, ασφαλώς, θα μας απολαμβάνουν περισσότερο και οι αγαπημένοι μας αφού θα είμαστε πιο ισορροπημένοι και πιο χαρούμενοι.

6. Μικρά, σταθερά, βήματα – όχι τεράστιες ανατροπές και μεγάλες υποσχέσεις
Ποιος δεν έχει σπάσει τη δίαιτα; Δεν έχει κόψει το γυμναστήριο μετά από δύο εβδομάδες; Δεν έχει αναιρέσει υποσχέσεις στον εαυτό του που δίνει κάθε Πρωτοχρονιά; Οσο μεγαλύτερες οι προσδοκίες, τόσο πιο δύσκολα τηρούνται. Οσο πιο ταπεινοί και απλοί οι στόχοι, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα επιτυχίας. Αν ο σύντροφός σας, για παράδειγμα, παραπονιέται ότι δεν σας βλέπει κάθε βράδυ, μην υποσχεθείτε πέντε βράδια την εβδομάδα, αλλά ένα. Η καθημερινή άσκηση σε μικρά πράγματα, μας βοηθά να συνηθίσουμε μια καινούργια φιλοσοφία ζωής. Κανένας δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, και ούτε τον εαυτό του, σε μια μέρα. Τα μικρά βήματα χτίζουν τη στέρεη βάση και μάλιστα, ακόμη σημαντικότερο, χτίζουν τη νέα αυτοπεποίθηση που περικλείεται στη φράση «τα κατάφερα». Γιατί αλλιώς, η απογοήτευση λειτουργεί ακόμη πιο καταστροφικά. Ας δώσουμε στον εαυτό μας την ευκαιρία να νιώσει καλύτερα και, κυρίως, να ζήσει καλύτερα.

Copyright: docstockmedia, www.shutterstock.com

Μία Κόλλια, εξωτ. συνεργάτης kariera.gr, pr@kariera.gr

Παρακαλούμε διατηρήστε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Σχόλια που το περιεχόμενό τους δεν συμμορφώνεται με αυτούς τους όρους, είναι υβριστικά ή προσβλητικά, θα διαγράφονται. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων που τηρείτε την πολιτική εύρυθμης λειτουργίας και διαλόγου της σελίδας μας.

Αφήστε το σχόλιό σας…