Αυτόν το μήνα πέντε αναγνωρισμένοι εκπρόσωποι από τον χώρο του Τουρισμού μάς ανοίγουν την πόρτα και μας βάζουν στα άδυτα του επαγγέλματός τους.

Πριν δυο μήνες περίπου ξεκινήσαμε μια νέα ενότητα με τίτλο «Πώς είναι να είσαι…», φτιαγμένη για όσους από εσάς είστε λαγωνικά και θέλετε να βρίσκετε πραγματικές μαρτυρίες από επαγγελματίες του κάθε χώρου, από ανθρώπους που ξέρουν την κάθε δουλειά «από μέσα»! (Δείτε εδώ και εδώ τα προηγούμενα αντίστοιχα θέματα.) Τον Αύγουστο δεν θα μπορούσαμε να επιλέξουμε κανένα άλλο χώρο παρά τον χώρο του Τουρισμού που αυτόν το μήνα βρίσκεται στο ζενίθ του. Ποιοι είναι αυτοί που τον στελεχώνουν; Πώς είναι η ζωή τους; Ποιες οι δυσκολίες αλλά και τα προνόμια που έχουν; Πέντε έμπειροι άνθρωποι του χώρου, μας εξηγούν και ρίχνουν φως σε ένα από τα πιο κρίσιμα επαγγέλματα στην Ελλάδα.

  • Βίκυ Βαμιεδάκη, Σύμβουλος Επικοινωνίας σε τουριστικές επιχειρήσεις και οργανισμούς

«Όταν μεγαλώνεις σε μια πόλη – πρωτοπόρο του ελληνικού τουρισμού, όπως το Ρέθυμνο, έχεις πολλά ερεθίσματα, εικόνες και εμπειρίες από παιδί. Ποτέ η σεζόν δεν ήταν ίδια. Όλα άλλαζαν, εξελισσόντουσαν συνεχώς! Καινούργια ξενοδοχεία, εστιατόρια, υπηρεσίες και το τουριστικό ρεύμα όλο και να αυξάνεται. Ήθελα να γίνω δημοσιογράφος από πολύ μικρή, έχοντας ως πρότυπο την αγαπημένη μου θεία που ήταν στέλεχος στο REUTERS. Αρχές ΄90 και το τουριστικό ρεπορτάζ οργανωνόταν δυναμικά, με όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να έχουν από έναν τουλάχιστον συντάκτη αποκλειστικά για τα θέματα του κλάδου.

Βρήκα γρήγορα το δρόμο μου και είχα την τύχη να υπηρετήσω τον τουρισμό, μέσα από την έρευνα, το ρεπορτάζ και τα αφιερώματα σε κορυφαία μέσα της χώρας, εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση και ραδιόφωνο. Από τις αρχές του 2000 άρχισα να ασχολούμαι δημοσιογραφικά όχι μόνο με τον τουρισμό, δηλαδή τη βιομηχανία των επιχειρήσεων, αλλά και με το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ. Σε αυτό και έμεινα πιστή μέχρι και πριν από μερικά χρόνια. Ταξίδευα, έβλεπα ανθρώπους και τόπους, γευόμουν, άκουγα, μάθαινα κι ύστερα έγραφα και μετέδιδα στον κόσμο την εμπειρία μου, καλώντας τους να τη ζήσουν και οι ίδιοι.

Σήμερα είμαι σύμβουλος επικοινωνίας, προβολής και εμπειρίας σε τουριστικές επιχειρήσεις και οργανισμούς, κεφαλαιοποιώντας τη γνώση που αποκόμισα από όλο αυτό το μεγάλο ταξίδι.

Ο τουρισμός είναι ένας πολύ ιδιαίτερος κλάδος, διότι έχει έναν μεγάλο κανόνα: “It’s all about people”. Κι όπου ο άνθρωπος είναι τόσο κυρίαρχος, υπάρχουν δυσκολίες και απαιτείται μεγάλη μαεστρία στη διαχείριση. Διότι ουσιαστικά η δουλειά μας είναι να διαχειριστούμε τον ελάχιστο, υπερπολύτιμο χρόνο και χρήμα που διαθέτουν οι άνθρωποι για τις διακοπές τους.

Όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό, πρέπει να γνωρίζουμε αρκετές ντουζίνες επαγγελμάτων. Να ‘μαστε μάστορες, κηπουροί, ψυχολόγοι και μάγειρες και σομελιέ, πρακτικοί γιατροί, να ξέρουμε παραμύθια, παιχνίδια, ιστορίες και ιστορία, οικονομικά, μα πάνω από όλα να είμαστε αυθεντικοί. Να ‘μαστε πρεσβευτές του τόπου μας και των ανθρώπων του, να ‘μαστε εμείς ο καθρέφτης της εμπειρίας που θα ζήσει ο επισκέπτης μας.

Η ευθύνη μας είναι τεράστια απέναντι σε όλους εκείνους που επιλέγουν τον τόπο μας, την επιχείρησή μας για να περάσουν τις διακοπές τους. Αναλογεί με εκείνη την ευθύνη του γονιού προς το μικρό του παιδί. Να το πάρει από το χέρι και να του δείξει με τον άριστο τρόπο το μεγαλείο αυτού του κόσμου!»

  • Δημήτρης Σταθόπουλος, ταξιδιωτικός συντάκτης, ιδρυτής του Voltarw, social media editor, contributor στο Withlocals 

«Ο ταξιδιωτικός συντάκτης κάνει πολλά ταξίδια. Βλέπει πολλά μέρη, γνωρίζει ανθρώπους και αποκτά εμπειρίες. Ταυτόχρονα όμως, τα κάνει όλα γρήγορα. Ζει τις καταστάσεις -τις περισσότερες φορές- σε fast forward. Πρέπει να συμπυκνώσει πολλά πράγματα και να καταφέρει στη συνέχεια να τα αποδώσει όσο πιο παραστατικά και ουσιαστικά γίνεται. Ο τουρισμός από την άλλη είναι μαγικός. Πότε; Όταν σου αρέσει η φιλοξενία, η προσφορά. Όταν σου αρέσει να βλέπεις χαρούμενα πρόσωπα. Όταν σέβεσαι το χρόνο και το χρήμα του άλλου. Το ότι ζεις γρήγορα κάτι που είναι μαγικό σε κάνει ακόμη πιο ανυπόμονο. Ψάχνεις με λαχτάρα τον επόμενο προορισμό. Την επόμενη εικόνα που θα σε εντυπωσιάσει. Και ευτυχώς υπάρχουν πολλές τέτοιες στον πλανήτη. Ταυτόχρονα όμως κουράζεσαι. Αλλά μετά το ξεχνάς. Σχεδόν αμέσως! Χαμογελάς όταν σου λένε ότι είσαι τυχερός που κάνεις αυτή τη δουλειά. Εσύ ξέρεις όμως και τις δυσκολίες. Αλλά για να είμαστε ειλικρινείς… κατά βάθος και εσύ στο περιθώριο τις έχεις αφήσει. Τις αγνοείς επιδεικτικά καθώς το ταξίδι σε φέρνει πιο κοντά στη φύση μας. Στην αναζήτηση του άλλου… του διαφορετικού, του καινοτόμου. Της ιδέας. Βρίσκομαι σε αυτό το χώρο από το 2004 και πιστεύω πλέον ότι η ενασχόληση με τον τουρισμό από όποια πλευρά και αν τοποθετηθείς, απαιτεί υπομονή ενώ δίνει τεράστιες συγκινήσεις και ηθικές ανταμοιβές. Ανάλογα από πού τοποθετείσαι, δίνει και οικονομικές! Τουρισμός είναι στη Μύκονο, τουρισμός και στην απομακρυσμένη Χάλκη. Τουρισμός είναι στα άγνωστα ελληνικά ορεινά χωριά μας, το ίδιο είναι και στους λαοπρόβλητους χειμερινούς προορισμούς. Ο άξονας είναι ο ίδιος. Δυστυχώς δεν είναι όλα ρόδινα στον τουρισμό. Υπάρχουν ακόμη μελανά σημεία. Υπάρχουν ακόμη εκπρόσωποι του χώρου αυτού που δεν έχουν τη διάθεση να σεβαστούν τους επισκέπτες. Εστιάζουν στο πρόσκαιρο κέρδος και στην λογική της «αρπαχτής». Εδώ ακριβώς έρχεται να προστεθεί ένα τεράστιο όπλο για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων που είναι τα social media. Φέρνουν στο φως τα «κακώς κείμενα», παραδειγματίζουν, ενημερώνουν, μεταφέρουν την εμπειρία του ενός δημόσια. Ναι ο τουρισμός είναι το πιο ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας μας, μακάρι να καταφέρουμε να απολαμβάνουμε ολοένα και περισσότερο τα θετικά του σημεία.»

  • Αντωνία Βελισσαράτου, ιδιοκτήτρια και υπεύθυνη του Veranda View

«Το να δουλεύεις σε μια ξενοδοχειακή μονάδα, μικρή ή μεγάλη, είναι η καρδιά του τουρισμού. Εγώ από το 1987 που δημιουργήθηκε το Veranda View, ασχολούμαι συνεχόμενα με τον κλάδο αυτό. Τα «κατά» του επαγγέλματός μας (για να ξεκινήσουμε από αυτά) είναι ότι σε νησιά όπως η Σαντορίνη, για 6 μήνες ζούμε σε πολύ έντονους, εξαντλητικούς ρυθμούς, για να καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας. Χρειάζεται πολλές φορές να είμαστε σε επιφυλακή όλο το 24ωρο, ακόμα και τη νύχτα για τις ανάγκες των επισκεπτών μας. Μπορεί να νιώσουμε εγκλωβισμένοι, δεν μπορούμε να απομακρυνθούμε, και αν χρειαστεί να φύγουμε για λίγο πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι το κινητό μας έχει σήμα. Οι εργαζόμενοι που δουλεύουν στον τουρισμό στα πιο δημοφιλή μέρη της χώρας, λειτουργούν πολλές φορές σαν ρομπότ, το ωράριό τους επεκτείνεται ή μπορεί και να μην έχουν ρεπό. Μετά το έντονο αυτό εξάμηνο, από Νοέμβριο μέχρι Μάρτιο, οι μονάδες κάνουν ανακαινίσεις. Όλο το νησί μετατρέπεται σε ένα μεγάλο εργοτάξιο και μπορεί να μένεις πάνω στην Καλντέρα το χειμώνα και να ακούς παράλληλα πέντε κομπρεσέρ. Επίσης αυτούς τους μήνες οργανώνεται μεγάλο μέρος των κρατήσεων, καθώς οι ξένοι κλείνουν τις διακοπές τους πολύ πιο νωρίς. Σε ανθρώπινο επίπεδο, η δυσκολία είναι ότι έχεις να προσαρμοστείς με ανθρώπους από όλο τον κόσμο, με διαφορετική κουλτούρα, άλλη ιδιοσυγκρασία, που τα όρια του καθενός είναι διαφορετικά.

Στα «υπέρ» του επαγγέλματος είναι σαφώς και πρωτίστως ότι έχουμε δουλειά σε εποχή κρίσης, αν και είναι δυσθεώρητοι οι φόροι του ξενοδόχου. Επίσης πολύ θετικό είναι ότι εργαζόμαστε σε ένα ευχάριστο περιβάλλον, και συνδιαλεγόμαστε με ανθρώπους που ακριβώς επειδή είναι σε διακοπές δείχνουν τις περισσότερες φορές τον καλύτερο εαυτό τους. Μια δυνατότητα που έχουμε είναι ότι μπορούμε να πάμε διακοπές το χειμώνα, αλλά και το ότι ακόμα και το καλοκαίρι στο καθεστώς αυτό του εγκλωβισμού που προαναφέραμε, ουσιαστικά ζούμε κοντά στη φύση, στη θάλασσα, οπότε η όποια διαφυγή μέσα στη μέρα, ακόμα και η ελάχιστη είναι ικανή να μας ανατροφοδοτήσει

«Τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος του τουρισμού (που κατά τα άλλα είχε πάντοτε αφεθεί να λειτουργεί στον αυτόματο πιλότο, με τις δικές του καλές ή κακές δυνάμεις… και εξακολουθεί να λειτουργεί ως επί το πλείστον ανεξέλεγκτος, χωρίς ιδιαίτερο πλαίσιο, στρατηγική και θεμιτά standards) έφτασε να θεωρείται το Άγιο Δισκοπότηρο, η Γη της Επαγγελίας, ή η μόνη σανίδα σωτηρίας στα χρόνια της κρίσης.

Διαφορετική εμπειρία το επιχειρείν και διαφορετική εμπειρία η απασχόληση στον τουρισμό. Σε κάθε περίπτωση όμως πρόκειται για μια απαιτητική δουλειά.

Η πολύπλευρη φύση της εμπεριέχει απαιτήσεις για ικανότητες στην επικοινωνία, την φιλοξενία, την προθυμία καθώς και την βαθιά γνώση του ειδικού περιεχομένου της εργασίας στο εκάστοτε πόστο. Η φιλική προδιάθεση είναι βασικός παράγοντας ενώ παράλληλα με τη γνώση σε βάθος του εκάστοτε προορισμού, η γνώση και η αποδοχή της κουλτούρας του επισκέπτη συμβάλλει στη καλύτερη δυνατή προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών.

Η βασική αρχή που προσωπικά ακολουθούμε εμείς οι δύο και θεωρούμε συνολικά χαρακτηριστικό της δουλειάς μας είναι ότι όλοι είμαστε πρεσβευτές του τόπου στον οποίο εργαζόμαστε (της ιστορίας, των παραδόσεών του) και σημαντικότερα ακόμα ότι είμαστε πρεσβευτές της Ελλάδας και της ελληνικότητας. Μιας ελληνικότητας που έχει παραμορφωθεί και αλλοιωθεί τα τελευταία χρόνια όχι μόνο μέσα από τα κακά νέα για την Ελλάδα από τα media αλλά και από εμάς τους ίδιους και τις συχνά βλαπτικές συμπεριφορές/συνήθειές μας. Ο καλύτερος μας εαυτός λοιπόν είναι η καλύτερη πρακτική αλλά και διαφήμιση για τον προορισμό μας και το προϊόν μας!

Αυτό που πραγματικά μας γεμίζει σε αυτή τη δουλειά είναι η επαφή με την πολυπολιτισμικότητα, με ενδιαφέροντες ανθρώπους από όλο τον κόσμο.

Κάθε μέρα μαθαίνεις κάτι καινούργιο, ανατρέπεις τις αντιλήψεις σου και ακονίζεις τις ικανότητες του σε όλα τα επίπεδα, λύνοντας προβλήματα ασυνήθιστα και καλύπτοντας νέες απαιτήσεις με ολοένα αυξανόμενη ταχύτητα.

Ειλικρινά πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει άλλη δουλειά, στην οποία να μπορεί κανείς να ακούσει περισσότερα κομπλιμέντα και ευχαριστίες.

Σίγουρα συχνά εισπράττεις αλλόκοτες συμπεριφορές και αρνητικές διαθέσεις,  και η πρόκληση είναι να τις απορροφήσεις ήπια και έξυπνα και να εμφυσήσεις θετική διάθεση και ενέργεια στον επισκέπτη πράγμα που απαιτεί ατσαλένια νεύρα και σοβαρά ψυχικά αποθέματα.

Αν όμως, εργαζόμενος στον τουρισμό κάνεις την δουλειά σου ποιοτικά και αποτελεσματικά, με λίγο πάθος και αγάπη, εισπράττεις μόνο καλό λόγο και θετική αντιμετώπιση, και πραγματικά προσφέρεις εμπειρίες που αλλάζουν ζωές και γίνονται γέφυρες μεταξύ ανθρώπων και πολιτισμών!

Αν το καλοσκεφτούμε, ακόμα και όσοι δεν ασχολούμαστε ‘επαγγελματικά’ με τον τουρισμό, συμβάλλουμε καταλυτικά σε αυτόν, όλοι: και ο περιπτεράς, και ο οδηγός λεωφορείου και ο οδοποιός, ο οποιοσδήποτε καταστηματάρχης, ο δικηγόρος ή ο ηθοποιός περπατώντας στον δρόμο για να πάει στην πρόβα. Ακουσίως, όλοι είμαστε το πρόσωπο του τουρισμού και όλοι συμμετέχουμε στην εμπειρία του επισκέπτη

Image source: © Ditty_about_summer – Shutterstock.com