Από τους πιο δημιουργικούς ανθρώπους εκεί έξω είναι οι graphic designers. Τρεις πολύ γνωστοί στο χώρο τους, με φοβερή φαντασία και ακόμα πιο καλό «χέρι», μας μιλούν για τη δουλειά τους.

Πριν ένα μήνα ξεκινήσαμε μια σειρά άρθρων με θέμα «Πώς είναι να είσαι…;». Την περασμένη φορά ήταν οι άνθρωποι των sales. Αυτή τη φορά;

Πίσω από οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας βλέπετε, είτε αυτό είναι μια γραμματοσειρά που σας αρέσει, είτε μια συσκευασία που σας τρελαίνει ή που βραβεύεται, πίσω από μια σελίδα περιοδικού που μοιάζει με μελετημένο αριστοτεχνικό tetris στοιχείων, πίσω από κάθε λογότυπο, κάθε εξώφυλλο, κάθε διαφήμιση και –με λίγα λόγια- πίσω κάθε οπτικό ερέθισμα που ομορφαίνει, διευρύνει ή διευκολύνει το τοπίο σας, υπάρχει ένας γραφίστας. Ενας άνθρωπος που με υλικά αυτού του κόσμου, τελικά επαναπροσδιορίζει τον κόσμο. Το να είσαι graphic designer, ή σκέτο designer όπως για συντομία λέγεται, ή art ή art director, είναι σίγουρα μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και δημιουργικές δουλειές του ‘σήμερα’. Οπότε ας ανακαλύψουμε δια στόματος τριών ξεχωριστών και πολύ ταλαντούχων τέτοιων ανθρώπων, πώς βιώνουν αυτό το επάγγελμα.

 

Μάνος Παναγιωτόπουλος, Art Director – Admine 

«Η δουλειά μας είναι αρκετά σαρωτική και μπορεί να σε εξαντλεί μερικές φορές, όμως έχει μια πολύ δημιουργική καθημερινότητα. Όταν είσαι art director ή σκέτο art όπως είθισται να το λέμε εκ των έσω, μπορεί να έχεις την ευθύνη να συμμετέχεις στην δημιουργία μιας ιδέας μέσα από brainstorming, αλλά και να δώσεις την καλλιτεχνική κατεύθυνση στο project που προκύπτει, δηλαδή να δημιουργήσεις το στιλ και το ύφος. Ενας art μπορεί να δουλεύει με διάφορους τρόπους, μπορεί να σχεδιάζει στο χέρι ως illustrator ή και στον υπολογιστή με mouse και γραφίδα. Ο κοινός παρονομαστής πάντα είναι να υλοποιήσεις οπτικά αυτό που έχεις φανταστεί – όλα ξεκινάνε από την ιδέα που είπαμε. Μια πολύ ωραία συγκυρία είναι όταν μια ιδέα την δουλεύουν δύο άτομα: ο ένας παίρνει ερεθίσματα από τον άλλο, την εξελίσσουν ο ένας με τη συμβολή του άλλου και μετά κουμπώνουν μαζί τα κομμάτια που έχει αναλάβει ο καθένας.

Προσωπικά η δουλειά μου είναι στη διαφήμιση, οπότε πρέπει να αντιμετωπίσεις πολλά project και σε γρήγορους χρόνους, αυτή είναι και η βασική δυσκολία. Μπορεί να πρέπει να δουλέψεις όλη μέρα και μετά να βρεθείς σε ένα βραδινό διαφημιστικό γύρισμα ή να τελειοποιήσεις κάτι που θα περάσει από spec/διαγωνισμό.

Το ιδανικό για έναν art/designer είναι να έχει μια σαφή κατεύθυνση αλλά και ελευθερία την ίδια στιγμή για να μπορεί να εκφραστεί. Αυτά τα δύο συστατικά, στη σωστή αναλογία είναι ικανά να φέρουν πολύ όμορφα αποτελέσματα».

 

 

Δέσποινα Σακελλαρίδου, Art Director – περιοδικό InStyle

designer«Το επάγγελμα αυτό το αγάπησα μέσα από την πορεία, μέσα από το χώρο των περιοδικών όπου δουλεύω τα τελευταία χρόνια. Αγαπώ πολύ το ωράριο γιατί δεν είμαι και πολύ πρωινός τύπος (γέλια), γιατί στο χώρο μας δεν είναι πάντα απαραίτητο να ξεκινήσεις από νωρίς. Είναι πιο ευέλικτο και ανοικτό το πρόγραμμα, στο ατελιέ υπάρχει μουσική και είναι το κλίμα αλλιώς από ό,τι είναι σε ένα κλασικό γραφείο. Φυσικά υπάρχουν και αυστηρά deadlines και λίγο πριν την έκδοση του περιοδικού υπάρχει μεγαλύτερη πίεση.

Επειδή είμαι σε περιοδικό με κεντρικό θέμα τη μόδα, η καθημερινότητά μου έχει μεγάλη επαφή με την εικόνα, με μια μεγάλη γκάμα υποχρεώσεων που μπορεί να είναι από την ευθύνη για τις φωτογραφίσεις, τη δημιουργία οπτικού περιεχομένου, μέχρι πιο τεχνικά θέματα, όπως οι προδιαγραφές για το στήσιμο των σελίδων, τα συγκεκριμένα guidelines σε γραμματοσειρές κλπ. Υπάρχει μια φήμη ότι οι γραφίστες (ή graphic designers, το νόημα είναι το ίδιο) μπορεί να είμαστε φευγάτοι κάποιες φορές. Εγώ θα πω ότι εξαρτάται από το πόσο μπορείς να οργανώσεις την δημιουργική ή καλλιτεχνική φύση σου. Γιατί η οργάνωση είναι σημαντικό κομμάτι αυτής της δουλειάς, κυρίως όταν δουλεύεις σε περιοδικό. Η οργάνωση αλλά και η λεπτομέρεια. Η ισορροπία κειμένου, εικόνας, όγκων και χρωμάτων μέσα στην σελίδα κρίνεται στην παραμικρή λεπτομέρεια, κάτι που δεν πιάνει το μάτι του αναγνώστη ίσως, αλλά από πίσω κρύβει πολλή λεπτοδουλειά. Σε έναν κόσμο όπου έχει μεγάλη σημασία η πληροφορία, το πώς θα την παρουσιάσεις και πώς θα την μεταφέρεις είναι μεγάλη πρόκληση, ώστε η πληροφορία να φτάσει στον αποδέκτη της. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε, να μεταφέρουμε την «πληροφορία» με την καλύτερη δυνατή αισθητική».

 

Οδυσσέας Γαληνός Παπαρούνης – Art Director & Designer – ιδρυτής της høly

designer«Για να είμαι ειλικρινής, θα έβρισκα παρακινδυνευμένο έναν ορισμό της φύσης και του έργου ενός designer, όπως και κάθε ορισμό που κλείνει τους ανθρώπους σε ειδικότητες και κατ’ ανάγκη αποκλειστικές αρμοδιότητες. Θα έλεγα ωστόσο πως ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει τη ζωή ενός designer μέσα και έξω από το χώρο εργασίας του, και ταυτόχρονα τη διαχωρίζει από αυτή ενός καλλιτέχνη, είναι η ικανότητά του να προσφέρει δημιουργικές λύσεις όποτε ένα πρόβλημα τις απαιτεί, αντιλαμβανόμενος και εκμεταλλευόμενος τους εκάστοτε περιορισμούς.

Ουσιαστικές παρεξηγήσεις προκύπτουν όταν η κριτική στο έργο ενός designer γίνεται με βάση κριτήρια γούστου και αισθητικής και όχι λειτουργικότητας και αποτελεσματικότητας. Έχει έρθει ο καιρός στο χώρο του design που δεν έχει πρώτο λόγο η κρίση “μου αρέσει/δε μου αρέσει”, αλλά το αποτέλεσμα “λειτουργεί/δε λειτουργεί”. Όταν το αισθητικό αποτέλεσμα υπηρετεί απόλυτα τις λειτουργικές επιταγές, τότε είναι που ο designer αγγίζει έμπρακτα την τελειότητα.

Μια ακόμη παρεξήγηση προκύπτει από τη λανθασμένη αντίληψη ότι το design είναι πολυτέλεια. Είναι σημαντικό ωστόσο να γίνει αντιληπτό ότι ένα λειτουργικό design είναι τόσο αναγκαίο για την ανέλιξη και την επικοινωνία μιας εταιρείας όσο τα θεμέλια για την ανέγερση ενός στιβαρού κτιρίου με αξία και διαχρονικότητα.

Δυστυχώς ο κλάδος του design είναι από τους λίγους επαγγελματικούς κλάδους που καλείται να διαπραγματεύεται διαρκώς και τόσο σκληρά το κομμάτι των αποδοχών. Αφενός έχει επικρατήσει μια λανθασμένη αντίληψη, σύμφωνα με την οποία δεν προβλέπεται καμία αμοιβή για τη διαδικασία του σχεδιασμού αυτή καθ’ εαυτή και αυτό είναι εξαιρετικά προβληματικό στις περιπτώσεις που οι πελάτες αναζητούν τον κατάλληλο συνεργάτη βάσει πρωτογενούς δείγματος και όχι portfolio.

Αφετέρου, πολλοί designers καλούνται να “δικαιολογούν” την κοστολόγηση της δουλειάς τους, πράγμα που γίνεται ακόμα πιο δύσκολο όταν εφαρμόζονται μινιμαλιστικές προσεγγίσεις, και οι πελάτες αδυνατούν να αντιληφθούν την πολυπλοκότητα και τη δύναμη της λειτουργικότητας μέσω της απλότητας».

Του Δημήτρη Φαλλιέρου

Copyright: www.shutterstock.com