Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε; Νιώθετε ότι διασπάται η προσοχή σας εύκολα; Για να το διορθώσετε δεν χρειάζεται να είστε ο Δαλάι Λάμα, μόνο να ακολουθήσετε μερικά απλά βήματα.

6. Απαλλαγείτε από τις ενοχές
Πείτε «όχι», ή «σε λίγο». Μπορεί κάποιος να σας ζητήσει να σηκωθείτε να δείτε κάτι. Ή να σας ρωτήσει αν μπορείτε να του δείξετε το νέο application που κατεβάσετε. Ακόμα και όταν δεν συνηθίζουμε να διακόπτουμε για τέτοιους λόγους τη δουλειά μας, μπορεί να νιώθουμε ενοχές ή άσχημα που δεν ανταποκριθήκαμε άμεσα στο κάλεσμα ενός ανθρώπου. Άρα η συμβουλή είναι να αντιληφθούμε ότι το να λέμε «όχι» ή «σε λίγο» (όταν κάτι δεν είναι επείγον) είναι απολύτως φυσιολογικό και δεν θα μπούμε στα μαύρα κατάστιχα κανενός αν του ζητήσουμε λίγο χρόνο για να συγκεντρωθούμε.

7. Εστιάστε στο «τι χρειάζεται»
Αυτό είναι ίσως από τα πιο σημαντικά βήματα. Όταν επιτελούμε μια εργασία σπανίως χρειάζεται να έχουμε την προσοχή μας στραμμένη σε όλες τις πτυχές της εργασίας. Π.χ. όταν γράφουμε ένα memo για εμάς που δεν θα το δεις κανείς, μπορούμε να το γράψουμε όσο γρήγορα ή «απρόσεκτα» θέλουμε, δεν χρειάζεται να προσέχουμε ιδιαιτέρως το να είναι καλογραμμένο, γραμματικά σωστό ή να έχει τόνους. Είναι δευτερεύουσας σημασίας όλα αυτά, ή και μηδενικής σημασίας. Αυτό το παράδειγμα είναι για να αντιληφθούμε ότι η προσοχή είναι σαν την όραση: δεν χρειάζεται (και δεν μπορούμε) να τα βλέπουμε όλα. Αρκεί μόνο να εστιάσουμε σε αυτό που κάθε φορά είναι σημαντικό.

8. Περιορίστε το scrolling
Πρώτα υπήρχε το ζάπινγκ. Αυτό που δεν παρακολουθείς στην ουσία τίποτα, απλώς αλλάζεις κανάλια. Μετά ήρθε το scrolling στα πληκτρολόγιά μας και στα κινητά μας. Η μηχανική αυτή μετάβαση από το ένα θέμα στο άλλο, έχει ενταθεί και παράλληλα ενταχθεί στην καθημερινή μας απόκριση στα ερεθίσματα. Περνάμε πολύ γρήγορα από το ένα ερέθισμα στο άλλο. Έρευνες έχουν δείξει ότι πολύ μικρό ποσοστό των ανθρώπων που ανοίγουν ένα άρθρο κλπ, το ολοκληρώνουν. Αν φτάσατε το διάβασμα μέχρι εδώ, ήδη η προσοχή σας είναι σε πολύ καλά επίπεδα. Well done.

9. Βάλτε τρικλοποδιά στο άγχος
Θα μου πείτε: δύσκολο πράγμα. Ισχύει. Όμως καμία εξάσκηση στο κομμάτι της συγκέντρωσης δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς άγχους. Η συγκέντρωση προϋποθέτει ηρεμία, διαφορετικά το μυαλό θα βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Βρείτε λοιπόν πράγματα που σας χαλαρώνουν (οτιδήποτε κι αν είναι αυτό, από ήπια γυμναστική μέχρι μια δραστηριότητα χωρίς ένταση) και βάλτε τη στην καθημερινότητά σας.

10. Γίνετε ο ιδανικός συνομιλητής
Η συγκέντρωσή μας δεν επηρεάζει μόνο την απόδοσή μας στην ατομική δουλειά. Επηρεάζει και την επαφή μας με τους άλλους. Έχετε παρατηρήσει ότι δυσκολεύεστε να παρακολουθήσετε κάποιον που σας μιλάει ή σας εξηγεί κάτι; Το περιβάλλον, οι ήχοι, ή οι σκέψεις σας, σας «βραχυκυκλώνουν»; Κάντε την εξής άσκηση. Απομονώστε τον άνθρωπο και την πληροφορία. Όχι κυριολεκτικά αλλά με την φαντασία σας. Σκεφτείτε ότι είστε σε ένα δωμάτιο οι δυο σας, χωρίς πρόσβαση σε τίποτα άλλο. Επίσης, προσπαθήστε να «υπογραμμίσετε» με το μυαλό σας τα key points της συζήτησης. Η μέθοδος αυτή θα σας βοηθήσει να κρατήσετε επιγραμματικά όσα θεωρείτε πιο ουσιώδη.

Του Δημήτρη Φαλλιέρου

Copyright: www.shutterstock.com