O 20ος αιώνας μπήκε επίσημα στην τρίτη δεκαετία του και οι ριζικές αλλαγές που βιώνουμε έχουν διεισδύσει σε αμέτρητους τομείς της ζωής μας.

Της Μίας Κόλλια

Με την τεχνολογία να έχει τον κυρίαρχο λόγο, οι νέες παγκόσμιες τάσεις αναδιαμορφώνουν και την αγορά εργασίας. Βλέπουμε την ανάπτυξη και άνθιση νέων επαγγελμάτων και θέσεων με αντικείμενο εργασίας που δεν μπορεί να καλυφθεί (στη πλειοψηφία των περιπτώσεων) αυτούσιο από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Παράλληλα, οι ειδικοί μιλάνε για τη δημιουργία μίας νέας κοινωνικής ομάδας, την οποία ονομάζουν «δημιουργική τάξη».  Χαρακτηριστικό της νέας αυτής τάξης είναι η απομάκρυνση από τα παραδοσιακά επαγγέλματα και τον παραδοσιακό τρόπο εργασίας, και η στροφή σε καινούρια,  εναλλακτικά και «φρέσκα» αντικείμενα.

Πώς λοιπόν μπορούμε να πραγματοποιήσουμε στροφή στη καριέρα μας όταν έχουμε επαγγελματική εμπειρία η οποία είναι φαινομενικά ασύνδετη με τον στόχο μας; Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε την αρχή της επαγγελματικής μας σταδιοδρομίας βγαίνοντας από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο για θέσεις εργασίας όχι μόνο διαφορετικές αλλά και εντελώς διαφορετικής φιλοσοφίας;

Δεξιότητες και γνώσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικά εργασιακά αντικείμενα, μεταβιβάσιμες δεξιότητες, αποτελούν ένα από τα ισχυρότερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στη διαδικασία αναζήτησης εργασίας.

Ακολουθεί μια ματιά σε μερικές από τις πιο μεταβιβάσιμες δεξιότητες.

  • Εκτελεστικές δεξιότητες: Δεξιότητες που σχετίζονται με το να ολοκληρώνεται η δουλειά και να παράγεται το επιθυμητό αποτέλεσμα συνδυάζουν project management, προσαρμοστικότητα και ευρηματικότητα στη διαχείριση αλλαγών, ικανότητα διαχείρισης προϋπολογισμού και υπευθυνότητα. To get the job done!
  • Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού: Και όχι απλά επιτήρηση υφιστάμενων. Με τον όρο ανθρώπινο δυναμικό εννοείται ένα ευρύ φάσμα ρόλων όπως ομάδες έργων, εργολάβοι, εθελοντές και διαπολιτισμικές ομάδες, ρόλοι που διέπονται από διαφορετικές εργασιακές σχέσεις.
  • Επικοινωνιακά Προσόντα: Προσόντα γραπτού και προφορικού λόγου, ενσυναίσθηση, ικανότητα να επικοινωνούμε τις ιδέες μας και να ακούμε αυτές των συναδέλφων μας, εκπαίδευση άλλων και μετάδοση γνώσης. Όλα τα ανωτέρω συμβάλουν σημαντικά στην επαγγελματική επιτυχία ενός εργαζομένου.
  • Δεξιότητα στην εξυπηρέτηση πελατών και στις πωλήσεις:  Η ικανότητα να δημιουργούμε μακροχρόνιες και κερδοφόρες σχέσεις είναι σχεδόν πάντα μεταβιβάσιμη και σε όλους τους τομείς – Ιδιωτικό και δημόσιο, μη κερδοσκοπικές οργανώσεις και εθελοντισμού.
  • Διαπραγματευτικές δεξιότητες: Οι ανεπτυγμένες διαπραγματευτικές ικανότητες μας βοηθάνε να κερδίσουμε όρους και συμβόλαια που μπορούν να εξοικονομήσουν υψηλά οικονομικά ποσά για την εταιρία που εκπροσωπούμε και να μας εδραιώσουν ως  «πολύτιμο απόκτημά» της.

Αναπτύσσοντας μεταβιβάσιμες δεξιότητες

Ένα μεγάλο μέρος των εν λόγω δεξιοτήτων σχετίζεται με την εξειδίκευση σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Για αυτόν τον λόγο τις αποκτάμε μέσα από την εκπαίδευση και την εργασιακή προϋπηρεσία. Οι ειδικοί προτείνουν την προσέγγιση συγκεκριμένων αντικειμένων μέσα από εξειδικευμένα βιβλία. Επίσης, ο εθελοντισμός και η συμμετοχή σε ανεξάρτητα πρότζεκτ προσφέρουν την ευκαιρία να αναπτύξουμε δεξιότητες που εκτιμώνται στον χώρο εργασίας.

«Πουλώντας» τον εαυτό μας μέσα από τις μεταβιβάσιμες δεξιότητες.

Το μεγαλύτερο στοίχημα για έναν υποψήφιο είναι να μπορέσει να παρουσιάσει μία λογική και ισχυρή σύνδεση μεταξύ των δεξιοτήτων που έχει αναπτύξει από την εμπειρία του και των απαιτούμενων στη δεδομένη θέση εργασίας.  Πρέπει να κοιτάξουμε τον εαυτό μας με νηφάλια και δυναμική ματιά για να αντιληφθούμε αντικειμενικά τι έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα, τι αποτέλεσμα μπορούμε να αποφέρουμε και για ποιο λόγο.

Φωτογραφία από Gerd Altmann από το Pixabay