Άλλο η αυτογνωσία και άλλο η αυτολύπηση. Η αναπαραγωγή των προβλημάτων μας και των λαθών μας, μόνο κατάθλιψη και εμπόδια προκαλεί.

Το πιθανότερο, ειδικά όταν αφορά στη δουλειά και σε συζήτηση με τον ανώτερό μας, είναι να αναπαράγουμε μέσα στο κεφάλι μας έναν διάλογο ξανά και ξανά, προσπαθώντας να σκεφτούμε τι καλύτερο θα μπορούσαμε να έχουμε πει και πόσο καλύτερα θα έπρεπε να έχουμε αντιδράσει. Ακόμη και αν δεν έχουμε κάνει κάποιο λάθος, η αναπαραγωγή που κάνουμε μέσα μας, δεν οδηγεί ποτέ σε καλό – θα βρεις κάτι για να μεμφθείς τον εαυτό σου. Όσο περισσότερο δε, το κάνουμε αυτό, τόσο περισσότερες σκηνές ανακαλούμε στη μνήμη που προσομοιάζουν με την εν λόγω ιστορία και τόσο περισσότερους λόγους βρίσκουμε για να κατηγορήσουμε τον εαυτό μας και να καταλήξουμε στο «Αδιόρθωτος είμαι, τελικά!» ή «Δεν μαθαίνω από τα λάθη μου!». Πάντως, να ξέρετε πως οι περισσότεροι άνθρωποι περνούν τέτοιες στιγμές στη ζωή τους, εκτός πια και αν είναι εντελώς αναίσθητοι. Οπότε, όλοι στο ίδιο καζάνι βράζουμε και λύσεις υπάρχουν!

Όταν μηρυκάζουμε…

Το να «κολλάμε» σε αρνητικές σκέψεις, οδηγεί σε προβλήματα, πνευματικά, ψυχολογικά και ενδεχομένως οργανικά. Αν το σκεφτόμαστε συνεχώς, το άγχος, η κατάθλιψη και το στρες δεν είναι καθόλου μακριά, ας έχει «περάσει» το πρόβλημα. Τόσο πιο δύσκολη, επίσης, είναι η επιστροφή στην ηρεμία και την ισορροπία.
Ο υπερβάλλων αρνητισμός, οδηγεί σε αρνητισμό και σε άλλα ζητήματα της ζωής όπου δεν υπάρχει κάποιο θέμα. Μετατρέπεται δηλαδή σε μία συνήθεια, δύσκολο να καταπολεμηθεί.
Οι ψυχοσωματικές επιπτώσεις είναι πολύ συχνές και δυσδιάκριτες. Η ανορεξία και πολλά άλλα, όπως μυϊκά προβλήματα, πόνοι στο στομάχι και δύσπνοια, πιθανότατα να μην οφείλονται σε κάποια σωματική διαταραχή, αλλά απλώς σε ψυχική.
Πώς ελέγχουμε τις δυσάρεστες σκέψεις

* Κατ’ αρχάς, πρέπει να αναγνωρίσουμε αυτό που συμβαίνει. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να καταλάβουμε πως απλώς μηρυκάζουμε ένα θέμα, παρατηρώντας τις καθημερινές μας συνήθειες, σκέψεις και αντιδράσεις. Όσο πιο σύντομα συνειδητοποιήσουμε το τι κάνουμε, τόσο πιο άμεσα θα καταφέρουμε να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, επικεντρώνοντας σε πιο παραγωγικές πρακτικές.

* Η αναπαραγωγή της σκέψης ενός λάθους, δεν βοηθά σε κάτι εκτός και αν ψάχνουμε λύση εκείνη τη στιγμή και υπάρχει τρόπος άμεσης επανόρθωσης. Αν δεν υπάρχει δρόμος πίσω, το καλύτερο είναι να κρατήσουμε το ό,τι διδαχθήκαμε από την εν λόγω δυσάρεστη εμπειρία και να προχωρήσουμε μπροστά.  

* Το μυαλό μας χρειάζεται χρόνο για να επεξεργαστεί το καθετί στην καθημερινότητά μας. Ας προσπαθήσουμε να αφιερώσουμε ένα εικοσάλεπτο την ημέρα, εστιάζοντας σε ό,τι μας απασχολεί, ακόμη και σημειώνοντας λύσεις, προοπτικές και λεπτομέρειες που διδαχθήκαμε. Όταν μας έρχεται κάτι στον νου μέσα στην ημέρα σε άλλη στιγμή, καλό είναι να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας ότι υπάρχει καθορισμένο διάστημα «ανησυχίας» και να κάνουμε κάτι άλλο για να αποσπαστεί το μυαλό μας. Ακούγεται αστείο, αλλά λειτουργεί. Και γιατί δεν αποφεύγουμε να δούμε τα θέματα και γιατί αποφεύγουμε να το κάνουμε όλη μέρα, τιμωρώντας τον εαυτό μας κάθε στιγμή.

* Αναζητούμε τρόπους για να ξεφύγουμε. Και αυτό προϋποθέτει το να αγαπάμε κάτι και να του αφιερώνουμε χρόνο. Τα χόμπι, η γυμναστική, ακόμη και η αγάπη για το σινεμά μας αποσπούν και μας γεμίζουν ψυχικά. Αν δεν έχουμε κάποια ιδιαίτερη αγάπη ή κλίση, τότε θα πρέπει σίγουρα να κάνουμε κάτι με τα χέρια μας, ακόμη και να καθαρίσουμε με μανία κάτι στο σπίτι. Γενικώς, η κινητικότητα ευνοεί την κινητοποίηση, που είναι και το ζητούμενο: η εγκεφαλική μετακίνηση έρχεται πιο εύκολα όταν υπάρχει κίνηση και όχι σωματική στασιμότητα.

Copyright: PTstock, www.shutterstock.com

Μία Κόλλια, εξωτ. συνεργάτης kariera.gr, pr@kariera.gr

Παρακαλούμε διατηρήστε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Σχόλια που το περιεχόμενό τους δεν συμμορφώνεται με αυτούς τους όρους, είναι υβριστικά ή προσβλητικά, θα διαγράφονται. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων που τηρείτε την πολιτική εύρυθμης λειτουργίας και διαλόγου της σελίδας μας.

Αφήστε το σχόλιό σας…