0
Shares

Πώς το να μην κοιμόμαστε αρκετά έγινε (μια τραγική) μόδα, και πόσο καταστροφική είναι η αϋπνία για το μυαλό και το σώμα μας την άλλη μέρα στην δουλειά. 

Δεν ξέρω πότε ακριβώς το να μην κοιμόμαστε αρκετά έγινε συνώνυμο της εργασιακής επιτυχίας.Στελέχη, νεαρά και μεγαλύτερα, κομπάζουν για το πόσο λίγο κοιμούνται «γιατί είναι πολύ απασχολημένοι με την δουλειά τους για να σπαταλήσουν χρόνο για να κοιμηθούν 7-8 ώρες το βράδυ, άσε που πρέπει να δουλέψουν μέχρι αργά για να τελειώσουν με τις υποχρεώσεις τους». Είναι σαν να έγινε κάποια στιγμή λίγο μόδα το να δηλώνουμε το πόσο λίγο κοιμόμαστε, σαν να επιβεβαιώνουμε στον κύκλο μας την εργατικότητά μας. Και αυτοί που δήλωναν ότι κοιμούνται αρκετά έγιναν ξαφνικά οι τεμπέληδες της υπόθεσης.

Ζούμε την εποχή της μεγάλης αγρύπνιας. Ακόμα κι αν δεν ξενυχτάμε για να δουλέψουμε, ξενυχτάμε πάνω από μια οθόνη ή κάνουμε βραδινούς μαραθωνίους στο Netflix. Κι όμως δεν καταλαβαίνουμε ότι η συνήθεια αυτή δεν είναι μαγκιά, είναι -όπως και λέει και το ρητό- αυτοταπείνωση.

Ειδικά στον εργασιακό χώρο, όλες οι έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που στερούνται τον ύπνο, αποδίδουν όλο και λιγότερο, κάνουν όλο και περισσότερα λάθη, γίνονται όλο και πιο ανυπόφοροι για τους συναδέλφους τους.

Για τις ανάγκες του άρθρου, ένα app κατέγραψε τη διάρκεια ύπνου μας μέσα σε μία εβδομάδα. Ο μέσος όρος διάρκειας ύπνου ήταν λίγο λιγότερο από 6μιση ώρες ημερησίως. Την προτελευταία νύχτα ήταν μόλις 1 ώρα με ολέθριες συνέπειες για την επόμενη μέρα. Την τελευταία μέρα καταγραφής (Σάββατο) προσπαθήσαμε να “αναπληρώσουμε” ύπνο χωρίς όμως τα αναμενόμενα θετικά αποτελέσματα.

Όταν το μυαλό «τρώει τον εαυτό του»

Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός για την εγκεφαλική μας λειτουργία. Καθαρίζει το μυαλό από πρωτεϊνικά κατάλοιπα και το ετοιμάζει για να δεχθεί πληροφορίες και εμπειρίες της επόμενης μέρας. Χωρίς ύπνο, όπως λένε οι επιστήμονες, είναι σαν το μυαλό να τρώει τον εαυτό του.  Καταστρέφει έναν σημαντικό αριθμό νευρώνων και σπάει αναρίθμητες εγκεφαλικές συνάψεις.

Κι αν αναπληρώσουμε ύπνο την επόμενη μέρα;

Αναπληρώνοντας ύπνο, δεν διορθώνουμε το πρόβλημα σε όλη την έκτασή του. Επίσης το να κοιμόμαστε τη μία μέρα λίγο και την άλλη πολύ, διαταράσσει ακόμα περισσότερο τον βιολογικό κύκλο της ξεκούρασης.

Τι προβλήματα μπορεί να εμφανίσει η αϋπνία στη δουλειά;

Όρεξη  να ‘χετε να μετράτε συνέπειες: η έλλειψη ύπνου δημιουργεί δυσκολία στη συγκέντρωση, χαμηλή απορρόφηση πληροφοριών, αργή απόκριση στα ερεθίσματα, κακή μνήμη και νωθρά αντανακλαστικά. Α! και κακή μνήμη. Το είπα αυτό; Α ναι, το είπα. Σαν να μην έφτανε αυτό, έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει έντονα και τη συμπεριφορά μας. Έρευνες που έγιναν παγκοσμίως σε εργαζόμενους έδειξαν ότι γίνονται πιο οξύθυμοι όταν τους λείπει ύπνος και ότι αρχίζουν να ερμηνεύουν λάθος και τις συμπεριφορές των συναδέλφων τους, αφήνοντας χώρο για εντάσεις και παρεξηγήσεις.

Ένας ουρανός με αστέρια…

Αν την ώρα που θα ‘πρεπε να κοιμάστε κάτω από έναν… έναστρο ουρανό, εσείς κάνετε απεργία ύπνου, κάποια κύτταρα που λέγονται αστροκύτταρα ή αστρογλοιακά κύτταρα αρχίζουν να καταστρέφουν συνάψεις του εγκεφάλου αντί απλώς να τις καθαρίζουν. Αρχίζουν δηλαδή να υπερλειτουργούν επηρεάζοντας τη διανοητική σας υγεία.

Σε βάθος χρόνου

Αν το να μην κοιμάστε τις ενδεδειγμένες 7-8 ώρες τη μέρα γίνει μια (κακή) συνήθεια, τα θέματα που προκύπτουν γίνονται πιο σοβαρά. Είναι σαν να αφήνετε το σώμα και το μυαλό σας εκτεθειμένο σε κάθε είδους νευρολογική πάθηση, από χρόνιο άγχος και κατάθλιψη μέχρι νόσο Αλτσχάιμερ. Δοκιμάστε το για μια μέρα. Μετά από μια μόνο νύχτα χωρίς ύπνο, αρχίζετε να έχετε επαναλαμβανόμενες σκέψεις, αρχίζετε να έχετε επαναλαμβανόμενες σκέψεις, αρχίζετε να έχετε επαναλαμβανόμενες σκέψεις – ωχ νομίζω ότι έχω επαναλαμβανόμενες σκέψεις! Οι επαναλαμβανόμενες σκέψεις είναι σαν να κολλάει ο εγκέφαλος σε κάτι, και ως σύμπτωμα εμφανίζονται σε διάφορες εγκεφαλικές παθήσεις.

Και τι να κάνουμε δηλαδή;

Η υπερεργασία (δείτε σχετικό άρθρο και εδώ) και το να αδιαφορούμε για τον ύπνο, είναι μεγάλη παγίδα. Μπορεί να φαίνεται ότι (για λίγο) προλαβαίνουμε περισσότερα, όμως μας κάνει χειρότερους και λιγότερο αποδοτικούς εργαζομένους. Η εποχή της αγρύπνιας είναι καιρός να τελειώσει. Το κρεβάτι μας δεν είναι εχθρός μας, δεν βάζει φρένο στη δουλειά και τη ζωή μας, αντιθέτως βάζει γκάζι και μας βοηθά να ανακάμψουμε για να γινόμαστε όλο και καλύτεροι. Οπότε σβήστε την οθόνη χωρίς τύψεις, βάλτε απαλή μουσικούλα, κλείστε ματάκια, πάρτε απαλό μαξιλάρι και καλό μας βράδυ.

 

*Το κείμενο αυτό γράφτηκε μετά από μια νύχτα μίνι-αγρύπνιας. Για δοκιμή, το ξαναδιαβάσαμε την επόμενη μέρα που είχαμε κοιμηθεί καλύτερα. Δεν φαντάζεστε πόσα πράγματα έπρεπε να διορθωθούν.

Του Δημήτρη Φαλλιέρου

copyright: www.shutterstock.com

0
Shares