Από την πορεία μου μέχρι σήμερα, είτε εξασκώντας το επάγγελμα της recruiter, είτε πλέον της εκπαιδεύτριας και συμβούλου καριέρας, δεν ξεχνάω ποτέ να αναφέρω όλες τις ιστορίες που βίωσα μέχρι και σήμερα.

Νιώθω ότι έχω άπειρες να διηγηθώ, όπου έχουν προσφέρει, τόσο σε εμένα την ίδια, όσο και στους συνεργάτες μου όλα αυτά τα χρόνια (που με έχουν προσεγγίσει ανεξαρτήτως αντικειμένου και στόχου) «μαθήματα» ζωής, αλλά κυρίως καριέρας.

Παρ’ όλα αυτά, μου πήρε πολλά χρόνια να συνειδητοποιήσω τη χρησιμότητα όλων αυτών των στιγμών ενός επαγγελματία κι έπρεπε να αρχίσω να πηγαίνω σε ένα σωρό συνέδρια και να διαβάζω βιβλία, για να καταλάβω την «τέχνη του storytelling». Κι ειδικά, πώς μπορεί κάποιος να την εξασκήσει στην καθημερινότητά του, ώστε να ξυπνήσει αισθήσεις στον συνομιλητή του και να τον κάνει να ενδιαφερθεί – είτε για μια θέση εργασίας που του προτείνει, είτε του παρουσιάζει μια σειρά προϊόντων, είτε τον συμβουλεύει για την πορεία της καριέρας του... Ένα σωρό παραδείγματα θα μπορούσα να αναφέρω από την καθημερινότητα όλων μας, σε πλαίσιο επαγγελματικών σχέσεων, αλλά και προσωπικών. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι εννοώ.

Το να μπορεί κάποιος να συλλάβει μια στιγμή ως άξια αναφοράς και περιγραφής σε μελλοντικό χρόνο, το να μπορεί να ανακαλέσει τη μνήμη της αλλά και λεπτομέρειες που την αφορούν, είναι δεξιότητα. Η εξιστόρηση μιας εμπειρίας, η χρονολογική σειρά των γεγονότων, τί συνέβη στο τέλος, καθώς και πώς αυτό έκανε τον αφηγητή να αισθάνεται, έχει τόση επίδραση σε κάποιον που ούτε η τέχνη του «elevator pitching» δεν το επιτυγχάνει. Γιατί συμβαίνει αυτό και πού οφείλεται;

Καταπολεμάει την αδυναμία ατόμων με Διάσπαση Προσοχής

Ο εγκέφαλος των ανθρώπων έχει «σχεδιαστεί» να πετάει ό,τι πληροφορία περιττή του παρουσιάζεται καθημερινά – αν τις συγκρατούσε όλες θα τρελαινόταν. Συνεπώς, στις περισσότερες περιπτώσεις μιας συνομιλίας, αυτό που λέμε στους άλλους δεν συγκρατείται απαραίτητα στη μνήμη τους, ιδιαίτερα αν αυτοί έχουν ζητήματα ελλειμματικής προσοχής. Αυτό που μπορεί όμως να τους τραβήξει την προσοχή και οργανικά να ενεργοποιήσει την συγκέντρωσή τους, άρα και την μνήμη τους, είναι μια ιστορία. Κι όπως όλοι οι άνθρωποι, λατρεύουμε να εξιστορούμε κάτι που θα λάβει προσοχής και αποδοχής.

Οι ιστορίες μετατρέπουν την Πληροφορία σε Συναίσθημα

Όταν οι πληροφορίες συμπεριλαμβάνονται σε μια ιστορία, δίνουν τη δυνατότητα σε αυτόν που εξιστορεί να χρωματίσει τη φωνή του ανάλογα με το συμβάν που αποκαλύπτει και τους ανθρώπους που εμπλέκονται, δημιουργούν νέες μνήμες, γραπώνουν την προσοχή του συνομιλητή, προκαλούν αγωνία για τη συνέχεια της ιστορίας και προσελκύουν κι άλλους ενδιαφερόμενους κοντά. Κυρίως όμως, προσφέρουν ένα «μάθημα» και ενεργοποιούν την έγνοια στους ακροατές. Κι αυτό το φαινόμενο, δεν περιορίζεται από κουλτούρες, έθνη και θρησκείες. Αρκεί οι συνομιλητές να μιλούν την ίδια γλώσσα.

Πώς θα γίνετε ο πιο επιτυχημένος storyteller;

  • Ο λόγος σας χρειάζεται δομή – αρχή, μέση και τέλος για να μην «χάσετε» τους ακροατές σας
  • Μην συμπεριλάβετε περισσότερες από 3 ιδέες σε μια ιστορία
  • Το συναίσθημα παίζει σημαντικό ρόλο, μην το παραλείψετε
  • Ξεκαθαρίστε ποιοι είναι οι ήρωες τις ιστορίες και την προσωπικότητα του καθενός - το χρειάζεται ο ακροατής γιατί αναζητά να δει αν ταυτίζεται
  • Τραβήξτε το ενδιαφέρον τους με κάτι μικρό από την αρχή, αλλιώς δεν θα μπουν στη διαδικασία να παρακολουθήσουν
  • Δώστε τους το τέλος που τους αξίζει, ειδικά αν σας έχουν παρακολουθήσει με αμείωτο ενδιαφέρον

Της Έθελ Αγγελάτου

Main photo: www.shutterstock.com