Λίγα χασμουρητά πνίγονται κάθε φορά που κάποιος σε αυτή την ερώτηση εργασίας απαντάει «οργανωτικότητα, μεθοδικότητα, ομαδικότητα». Σπάσε το κλισέ.

Από τον Δημήτρη Φαλλιέρο

Σε κάποιες κλασικές πλέον ερωτήσεις των συνεντεύξεων εργασίας, η θεά «Συνήθεια» (μεγάλη η χάρη της) αναλαμβάνει πάντα δράση και ανασύρει κλισεδιές από το συλλογικό μας ασυνείδητο. Πριν λίγο καιρό αναφέραμε το τι θα ήταν καλό να πεις αν ερωτηθείς για τις αδυναμίες σου, ή για ποιον λόγο αποχώρησες από την προηγούμενη δουλειά σου. Τώρα πρέπει να δούμε τι συστήνεται να απαντήσουμε όταν η ερώτηση μας δίνει την ευκαιρία να διαφημίσουμε τον εαυτό μας.

Προσοχή. Ακολουθεί (μη πολιτική) διαφήμιση.

Ναι, η ερώτηση «ποια είναι τα δυνατά σου σημεία» είναι ένα καλό παραθυράκι για να αυτοδιαφημιστείς. Και όπως κάθε διαφήμιση που σέβεται τον εαυτό της πρέπει να είναι σύντομη (δες θες διαφημίσεις σαν αυτές του θαυματουργού κοχλία που κρατάνε 10 λεπτά), πρωτότυπη (για να τη θυμούνται) και να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (για να μην εκτεθείς αργότερα). Πάμε να τα δούμε ένα-ένα;

Κάνε μια πρόβα.

Πριν τη συνέντευξη κάτσε και γράψε τα στοιχεία που πιστεύεις ότι αποτελούν θετικά σου χαρακτηριστικά. Δέχεσαι εύκολα τις αλλαγές; Κρατάς την ψυχραιμία σου όταν γύρω σου ο κόσμος καταρρέει; Είσαι μαραθωνοδρόμος ακούραστος στη δουλειά; Είσαι καλός στο να επεξηγείς; Γράψε τα όλα σε ένα χαρτί κι ας είναι πολλά.

Μα τι καλός που είμαι.

Αυτή η προετοιμασία θα σε βοηθήσει να ανέβει λίγο η αυτοπεποίθησή σου. Θα δεις ότι θα βρεις περισσότερα από ένα πράγματα για τα οποία νιώθεις περήφανος. Και μόνο αυτό το ψυχολογικό boost-άρισμα είναι κέρδος! Φτου σου να μη σε ματιάσεις.

Προσάρμοσε τη λίστα σου.

Αφού φτιάξεις τη λίστα σου προσάρμοσέ τη στη θέση εργασίας για την οποία αιτείσαι. Π.χ. αν η θέση είναι για εξυπηρέτηση πελατών και είσαι υπομονετικός με διαπραγματευτικά skills τότε τι το συζητάμε;! Αυτό θα πεις πρώτο.

Βάλε όριο.

Όπως στις διαφημίσεις που λέγαμε, διάλεξε 3-4 θετικά χαρακτηριστικά σου και ανάφερε μόνο αυτά. Έτσι θα φανείς συνοπτικός και όχι υπερφίαλος.

Απόψε θέλω αποδείξεις και ονόματα.

Για κάθε θετικό χαρακτηριστικό σου, να είσαι έτοιμος να πεις και κάτι μια μικρή ιστορία ή παράδειγμα που να το τεκμηριώνει. Δηλαδή αν πεις «βρίσω λύσεις σε δύσκολες καταστάσεις», να είσαι προετοιμασμένος ότι θα σε ρωτήσουν «δηλαδή; Πείτε μας μια τέτοια περίπτωση». Οπότε, θυμήσου εγκαίρως παραδείγματα που να στηρίζουν αυτό που λες.

Δείξε μοναδικότητα.

Όλοι είμαστε εν δυνάμει «οργανωτικοί, μεθοδικοί, ομαδικοί». Είμαστε όμως… μοναδικοί; Σκέψου πράγματα τα οποία στις συνεντεύξεις δεν έχουν γίνει (ακόμα) πολύ κλισέ. Θα είναι ένα ευχάριστο αεράκι φρεσκάδας για τον άνθρωπο που σου παίρνει τη συνέντευξη να ακούσει κάτι που δεν ακούει συχνά. Ακόμα κι αν πραγματικά θες να πεις ότι είσαι οργανωτικός, μπορείς να το παραφράσεις όπως «μου αρέσει να βάζω τα πράγματα και τις υποχρεώσεις μου σε τάξη για να τα κάνω πιο εύκολα». Είδες; Εύκολο.

Μην πεις «δράκους».

Μείνε πιστός στην πραγματικότητα. Μην πεις κάποια προτερήματα απλώς για να κάνεις θετική εντύπωση. Βεβαιώσου ότι όντως τα έχεις, διότι αν αποδειχθεί σε βάθος χρόνου ότι δεν ήταν αλήθεια, ενδεχομένως να εκτεθείς.

Και… παίξε στο Cirque du Soleil.

Έχεις δει στο Cirque du Soleil τους ακροβάτες που κρατάνε ισορροπία στο σχοινί; Αυτό πρέπει να κάνεις! Σκέψου ότι το σχοινί που πρέπει να βαδίσεις είναι η αυτοπεποίθηση. Βάδισε εκεί σταθερά με ψηλά το κεφάλι και μην πέσεις δεξιά ή αριστερά σε αλαζονεία ή ανασφάλεια. Δίχτυ ασφαλείας έχεις εμάς, οπότε μη φοβάσαι τίποτα!

Photo by Matheus Ferrero on Unsplash