Όπως ανέφερα στο Α’ και Β’ Μέρος του άρθρου κάποια από τα 10 σημεία-κλειδιά που μπορούν να αποτρέψουν έναν εργοδότη από το να γίνει άφαντος μετά τη συνέντευξη, ενώ εσείς ακόμα να αναρωτιέστε πώς έγινε όλο αυτό (αφού αλλιώς το βιώσατε εσείς…), συνεχίζω πως μες τη συνέντευξη πρέπει να δείξετε στον συνομιλητή σας, αρχικά ότι…

…χαίρεστε που είστε εκεί και ότι τον σέβεστε κατά τη διάρκεια της συζήτησής σας. Το σώμα σας θα πρέπει να έχει μια λογική στάση, χωρίς να δείχνει ότιβαριέστε. Φροντίστε η χειραψία σας να έχει πυγμή, χωρίς όμως να βάλετε τόση δύναμη που να προκαλέσετε πόνο και να σας θυμάται ο άνθρωπος με αντίθετα συναισθήματα από αυτά που στοχεύατε να προκαλέσετε. Τα χέρια σας καλύτερα να μην τα σταυρώσετε σε ύφος αρνητικής/αμυντικής στάσης – μπορείτε αν θέλετε να τα ακουμπήσετε στο τραπέζι ή στα πόδια σας. Και τέλος, δώστε σημασία στην ενδυμασία σας από την προηγούμενη ημέρα. Επιλέξτε κάτι ασφαλές κι όχι χρώματα ή υφάσματα που αποσπούντην προσοχή του συνομιλητή σας. Οι προβολείς πρέπει να είναι στα λόγια και ταμάτια σας!

Είστε εκεί για να μείνετε.

Κάποτε σε μια συνέντευξη ενός υποψηφίου γνωστού μου, ο recruiter του ανακοίνωσε κατά την απόρριψήτου έναν αδιάσειστο λόγο. Ανέφερε συγκεκριμένα: «Έχεις επιδείξει φοβερό ενδιαφέρον για την εταιρεία μας και τον τρόπο που λειτουργούμε. Θα λέγαμε ότι το brand μας σχεδόν τρέχει στις φλέβες σου. Ο συγκεκριμένος ρόλος όμως που έχεις αιτηθεί, όχι». Με άλλα λόγια, μην μπερδευτείτε όσο είστε εκεί και σας κινήσει το πάθος σας να επικεντρωθείτε μόνο στο γιατί θέλετε να εργαστείτε στην εταιρεία που επιλέξατε. Μην ξεχνάτε ότι ο πρωταρχικός σας σκοπός είναι να αποδείξετε γιατί είστε κατάλληλοι για τον συγκεκριμένο ρόλο και γιατί αυτός σας ενδιαφέρει, σε σύγκριση με άλλους της αγοράς.

Τι γίνεται με την χημεία;

Μην αγνοήσετε αυτόν τον παράγοντα – είναι από τους πιο σημαντικούς, σετόσες πολλές εκφάνσεις. Θα χρειαστεί όχι μόνο να δημιουργήσετε δεσμούς χημείας κατά τη διάρκεια της συνέντευξης με τον recruiter (και την κουλτούρα του σαν άνθρωπο), αλλά και να αποδείξετε ότι ταιριάζετε εξίσου και με την κουλτούρα της εταιρείας γενικότερα. Και πώς θα το γνωρίζετε αυτό, ώστε να προετοιμαστείτε και να το αποδείξετε; Μα αυτό εννοούσα παραπάνω όταν έλεγα να εξαντλήσετε τα περιθώρια της έρευνας σε social media και website, για να δείτε την συνολική προβολή της εταιρείας και την στρατηγική επικοινωνίας που έχει επιλέξει προς το εξωτερικό κοινό της (πελάτες,υποψηφίους, συνεργάτες, κ.ά.). Εδώ φυσικά, κουμπώνουν κι άλλοι παράγοντες όπως η χρήση του ενικού, η ενδυμασία και άλλοι που διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία. Σίγουρα θα υπάρχουν διαφορές μεταξύ StartUps και μεγάλων εταιρειών, όπως και από κλάδο σε κλάδο. Το χιούμορ μπορεί να μην συνάδει με τα ζητούμενα μιας ναυτιλιακής ή δικηγορικής εταιρείας. Ενώ σε μια εταιρεία τεχνολογίας, μπορεί να είναι και must!

Κανείς δεν αναφέρεται στους πρώην.

Όλοι το ξέρουν αυτό και είναι κανόνας ακόμα κι όταν θα μιλάτε για τους παλαιότερους εργοδότες σας. Προσέξτε πώς θα αναφερθείτε και κυρίως μην ξεκινήσετε να κακολογείτε κανέναν, εργοδότη ή συνάδελφο. Τέτοια δείγματα απλά θα επιβεβαιώσουν ότι θα το ξανακάνετε στο μέλλον όταν θα αναφερθείτε στον επόμενο εργοδότη σας, ειδικά αν έχουν προκύψει περιστατικά που θέλετε από το πολύ παράπονο να τα επικοινωνήσετε. Ο σεβασμός κι η φειδωλή τάση στα λόγια σας,θα ήταν ίσως από τις πιο σοφές επιλογές.

Χαθήκατε στη μέση της συζήτησης;

Είναι σεβαστό ότι μπορεί κατά τα μέσα της συνέντευξης να χάσετε τοενδιαφέρον σας ολοκληρωτικά για τη θέση. Συμβαίνει. Αυτό δεν σημαίνει όμως, ότι πρέπει να αλλάξετε συμπεριφορά, να πάψετε να φέρεστε σαν επαγγελματικά και να προκαλέσετε τη διακοπή της συνάντησης. Ακόμα κι αν έχετε ακούσει πράγματα που σας έκαναν να αλλάξετε γνώμη, οφείλετε και μόνο από σεβασμό στον συνομιλητή σας, αλλά κυρίως στο brand σας και τη φήμη που χτίζετε ως επαγγελματίας, να συνεχίστε στο ίδιο ύφος και να «κλείσετε» ομαλά το ραντεβού σας. Όταν θα επιστρέψετε σπίτι σας, έχετε όλο τον χρόνο να πάρετε τις αποφάσεις σας κατόπιν ώριμης σκέψης και να υπολογίσετε πιο ψύχραιμα τις παραμέτρους. Μια κακή εντύπωση στο τέλος, δεν θα εξυπηρετούσε κανέναν.

Μετά από 10 Συμβουλές-Διαμάντια, αποκλείεται να απορείτε τι έχει συμβεί. Από τη μεριά σας, αν ακολουθήσατε πιστά τα παραπάνω, έχετε προετοιμαστεί πλήρως και κάνατε τα αδύνατα δυνατά.

(αποσμητικούλι… βάλατε;)

Της Έθελ Αγγελάτου

Copyright: www.shutterstock.com