Το σωστό elevator pitch μπορεί να σε ανεβάσει από το σημείο μηδέν, στο επίπεδο που θέλεις. Μιλάμε για το απόλυτο… ασανσέρ καριέρας! Εσύ σε ποιον όροφο πας;

Elevator pitch λέμε στην εργασιακή αργκό τη σύντομη περιγραφή που κάνεις όταν κάποιος σε ρωτάει να του πεις λίγα πράγματα για σένα, ή για μια ιδέα που έχεις, ή για τα όνειρά σου. Πήρε το όνομά του από το υποθετικό σενάριο ότι αν βρεθείς στο ασανσέρ με κάποιον εργοδότη που θαυμάζεις, τι θα προλάβεις να του πεις ώστε να του κεντρίσεις το ενδιαφέρον για σένα; «Είμαι ο Δημήτρης, είμαι ειδικός σε θέματα εταιρικής επικοινωνίας. Συνήθως με προσλαμβάνουν δημοσιογραφικά ή εταιρικά site για να τους φτιάξω νέα κείμενα ή να διορθώσω παλιότερα κείμενά τους. Δηλαδή γουστάρω τις αμέτρητες δυνατότητες της γλώσσας και με αυτό θέλω ασχολούμαι». Να ένα elevator pitch – ψιλοχάλια τώρα που το βλέπω αλλά το δικό σας θα είναι καλύτερο. Γιατί; Γιατί θα έχετε στο μυαλό σας τους 6 βασικούς κανόνες ενός επιτυχημένου elevator pitch, και αν βρεθείτε σε συνέντευξη εργασίας, παρουσίαση κλπ θα μπορέσετε τσακ-μπαμ να πείτε ό,τι χρειάζεται ο ακροατής σας να μάθει για εσάς. Ξεκινάμε.

Κανόνας νο1.

Stay short. Ο πιο βασικός κανόνας. Το elevator pitch είναι μικρό. Αν χρειαστεί να μιλάς για 10 λεπτά για να εξηγήσεις ποιος είσαι, δεν είναι elevator pitch, είναι το «Όσα παίρνει ο άνεμος».

Κανόνας νο2.

Stay original. Μην λες τα ίδια που λένε όλοι. Ας πούμε, θυμάσαι στο GNTM που τις ρωτούσαν στις audition γιατί θέλουν να γίνουν μοντέλα και έλεγαν όλες ότι «είναι το όνειρό μου», μέχρι που ο Μπράτης αφηνίασε; Ε αυτό. Βρες να πεις κάτι άλλο.

Κανόνας νο3.

Stay prepared. Ετοίμασε το pitch σου πριν πας στη συνέντευξη. Όταν φτάσεις εκεί δηλαδή, να είσαι απολύτως έτοιμος/η να τους πεις ποιος είσαι και με τι ασχολείσαι ή τι έχεις σπουδάσει και πώς όλο αυτό κολλάει με την επίσκεψή σου στην εταιρεία.

Κανόνας νο4.

Stay fluent. Μην κομπιάζεις. Αν θες μια θέση σε μια εταιρεία, υποτίθεται ότι ξέρεις ποιος είσαι και γιατί δικαιούσαι τη θέση. Άρα πες το με μια ανάσα.

Κανόνας νο5.

Stay human. Μείνε ανθρώπινος. Έχει τύχει άραγε να σε πάρουν τηλέφωνο από εταιρεία κινητής να σου πουλήσουν κάτι; «Γεια σας ονομάζομαι Τηλεφωνίδου, σας πήραμε για μια εξαιρετική προσφορά ειδικά για εσάς, ένα πακέτο με 5 εκατομμύρια λεπτά χρόνο ομιλίας». Πολλοί όταν περιγράφουν κάτι, είναι σαν να το εκφωνεί ρομπότ. Αυτό δεν το θέλουμε. Βάλε ανθρώπινο τόνο στη φωνή σου, μην δείξεις ότι τα λες μηχανικά. Κανείς δεν θέλει ένα ψυχρό cyborg, εκτός κι αν η εταιρεία είναι το Enterprise στο Star Trek.

Κανόνας νο6.

Stay specific. Μην προεξοφλείς ότι ο συνομιλητής σου ξέρει κάθε Πανεπιστήμιο ή κάθε εταιρεία στον κόσμο. Αν δουλεύεις για μια εταιρεία (ή έχεις σπουδάσει σε ένα Πανεπιστήμιο) που δεν είναι από τα ευρέως γνωστά εκεί έξω, μη διστάσεις να δώσεις διευκρινίσεις: «Είμαι ο Δημήτρης αποφοίτησα (π.χ.) από το School of Journalism στο Γιβραλτάρ -μια σχολή που ήρθε στην τρίτη κατάταξη δημοσιογραφίας στον κόσμο-, και σήμερα δουλεύω στην Paperman μια καινοτόμα εταιρεία παραγωγής και επεξεργασίας λεκτικού περιεχομένου». (random παραδείγματα, δεν υπάρχουν αυτά-μην τα ψάξετε!).

Κανόνας νο7.

Stay curious. Κάτι που ξεχνάνε πάρα πολλοί: το elevator pitch δεν είναι απλώς για να πεις μια σούπερ-σύντομη εκδοχή των ικανοτήτων σου. Είναι για να αδράξεις μια ευκαιρία. Οπότε ολοκλήρωσε το pitch σου λέγοντας τι ζητάς. Τι είναι αυτό που θες από τον συνομιλητή σου; Ποιος είναι ο λόγος που συστήθηκες; Θες μια συγκεκριμένη θέση στην εταιρεία του; Θες περαιτέρω ραντεβού για να συζητήσεις μια ιδέα σου; Θες έναν μέντορα; Ό,τι κι αν είναι πες το. Αν δεν το πεις, όλο το pitch μένει μετέωρο στον αέρα.

Photo by Banter Snaps on Unsplash