Έχεις το τέλειο βιογραφικό αλλά οι σελίδες σου στα social media είναι σαν ναρκοθετημένη ζώνη και όπου πατάει υποψήφιος εργοδότης, κάνει «μπουμ». Απόφυγε όλα τα «μπουμ», εύκολα.

Από τον Δημήτρη Φαλλιέρο

Μπορεί να το έχεις ψυλλιαστεί. Οι υποψήφιοι εργοδότες ή συνεργάτες σου κάποιες (πολλές) φορές τσεκάρουν τα social media σου πριν αποφασίσουν αν θα συνεργαστούν μαζί σου. Το κάνουν. Δεν είναι παρανοϊκοί ματάκηδες, απλώς μπορεί να  το κάνουν για να αξιολογήσουν το «ποιος είσαι». Και η αλήθεια είναι ότι οι σελίδες μας στα social media λένε πολλά για εμάς.

Τον Οκτώβριο του 2018, μια έρευνα του CareerBuilder, στο οποίο ανήκει και το kariera.gr, έδειξε ότι το 70% των εργοδοτών χρησιμοποιούν τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για να δουν αν ο εργαζόμενος που θέλουν να προσλάβουν, ταιριάζει με το προφίλ της εταιρείας. Το 48% των εργοδοτών τσεκάρουν τα social media των υπαρχόντων εργαζομένων τους. Και το ένα τρίτο των εργοδοτών (34%) δηλώνουν ότι έχουν απομακρύνει εργαζόμενο λόγω του περιεχομένου που ανέβαζε στα social.

Τι λένε λοιπόν τα social media σου για σένα; Και κυρίως, αν κάποιος ρίξει μια κλεφτή ματιά, τι θα θελες να δει; Σου φτιάξαμε μια λίστα με τις πιο βασικές, άφιλτρες, #necessary, συμβουλές που μακάρι να τηρούσαμε όλοι.

  1. Καταρχάς έλεγξε εξονυχιστικά, σαν λαγωνικό που ψάχνει που ψάχνει για απαγορευμένες ουσίες, όλες σου τις σελίδες μέχρι τα τρίσβαθά τους. Τι φαίνεται ως δημόσιο (public); Ποια πράγματα είναι ορατά σε όλους;
  2. Πράγματα που είναι προσωπικά σου, ή μπορεί να παρεξηγηθούν από κάποιον που δεν σε ξέρει, κλείδωσέ τα στα privacy settings, ώστε να τα βλέπουν μόνοι οι (κοντινοί) φίλοι σου.
  3. Βάλε μια κατάλληλη εικόνα προφίλ. Όχι, η εικόνα με εσένα από το bachelor/bachelorette πάρτι στην οποία είσαι με μπουκάλι στο χέρι και πέφτεις από καρέκλα, δεν είναι η κατάλληλη εικόνα προφίλ. Τουλάχιστον όχι για τον εργοδότη που σε σκέφτεται ως υποψήφιο.
  4. Αν θες να μην καταπιέζεσαι και να έχεις όποια εικόνα προφίλ σου αρέσει και να γράφεις χωρίς έλεος, φτιάξε ένα προφίλ με ψευδώνυμο. Αλλά και πάλι δεν σου εγγυόμαστε ότι δεν θα το ανακαλύψει κανείς. Υπάρχει λειτουργία αναγνώρισης προσώπων στο διαδίκτυο. Ουπς.
  5. Έχε στο μυαλό σου ότι οι περισσότερες εταιρείες ψάχνουν για μία από τις τέσσερις ακόλουθες κατηγορίες αναρτήσεων για να ανησυχήσουν: α) αναρτήσεις ρατσιστικές/μισαλλόδοξες, β)επιθετικό λόγο, γ)ροπή στην παρανομία, δ)σεξουαλικές αναφορές. Αυτά τα τέσσερα είναι τα απόλυτα deal breakers και η πλειοψηφία των εργοδοτών μπορεί να σε απορρίψει λόγω αυτών. Πέρα από αυτά υπάρχουν πολλά ακόμα που μπορείς να αποφύγεις: προκλητικές φωτογραφίες, αναδημοσίευση άρθρων με αμφιλεγόμενο περιεχόμενο ή θεωρίες συνωμοσίας, προσβλητικό χιούμορ, κομματικός οπαδισμός (εν όψει εκλογών, πρόσεξέ το αυτό), κοροϊδευτικά σχόλια για ευαίσθητες ομάδες κοινού και χίλια δύο ακόμα που έχουν δει τα μάτια μας.
  6. Φρόντισε το section “About”. Βάλε λίγα λόγια για σένα, τηρώντας μια σχετική ευπρέπεια, πρόσθεσε το εκπαιδευτικό ίδρυμα που αποφοίτησες και τυχόν σχετική προϋπηρεσία σου. Αν δεν έχεις προϋπηρεσία δεν πειράζει, βάλε ημερίδες ή σεμινάρια που τυχόν παρακολουθείς ή έχεις παρακολουθήσει. Φωτογραφίες σου ή check-ins σε διοργανώσεις που σε τιμούν, μπορείς άνετα να τα έχεις public.
  7. Μια ακόμα συμβουλή που δίνουν top recruiters είναι το να προσέχεις πού χαρίζεις τα like σου, και κυρίως σε ποιες σελίδες. Μπορεί όταν πρωτοάνοιξες το facebook να έκανες like σε κάποιες (καμένες) σελίδες χωρίς πολύ σκέψη ή για πλάκα. Όμως μάντεψε: φαίνονται. Οπότε δες το ιστορικό σου και κάνε μια εκκαθάριση. Επιχείρηση σκούπα.
  8. Όταν σχολιάζεις σε σελίδες τρίτων ή σε δημόσια ποστ, θυμήσου ότι επίσης αυτά είναι ορατά παντού. Υπάρχει ένας όρος που περιγράφει αυτό που πρέπει να αποφεύγεις: “poor ethics”, που σημαίνει φτωχή αίσθηση ηθικής.
  9. Τελευταίο tip: παίξε διορθωτικά. Εκτός από τα poor ethics, κάτι άλλο που μπορεί να σε εκθέσει είναι τα ασύντακτα ή ανορθόγραφα post. Μερικές φορές το να γράψεις κάτι σωστά, είναι πιο εύκολο απ’ ότι φαντάζεσαι: σημαίνει μόνο να του ρίξεις μια δεύτερη ματιά, ή να δείξεις τι σκοπεύεις να ποστάρεις σε κάποιον που εμπιστεύεσαι.

Main photo: www.shutterstock.com